Engelske Nyobolt, der har rødder i Cambridges universitetsmiljø, hævder at kunne oplade en elbil fra 0-100 procent på bare seks minutter. Endda ved at bruge eksisterende ladeinfrastruktur. Det er næsten lige så hurtigt som at fylde dinosaft på fossilbilen.
Kan du nøjes med at lade til 80 procent, kan det klares på fire minutter. Altså hurtigere end du kan nå at hente en kop kaffe.
Selskabet har demonstreret deres teknologi i en konceptbil, baseret på Lotus Elise. Bilen har godt nok kun en rækkevidde på 250 kilometer, men hvis bare ladestationerne ligger tæt nok, vil det ikke være et problem.
Nyobolt har brugt en række grundlæggende greb for at opnå det fine resultat. Først og fremmest er der tale om et relativt lille batteri på bare 35 kWh. Det lille batteri giver en lav vægt og dermed får bilen bedre effektivitet.
Prototypen har en vægt på bare 1.246 kilo. Men den har samtidig en motor, der kan levere op til 470 hestekræfter, så blodfattig er den ikke.
En anden del af hemmeligheden ligger i brugen af grundstofferne niobium og wolfram i batteriets anoder.
Faktisk fortæller Nyovolt, at teknologien ikke er begrænset til små batterier. Begrænsningen ligger i selve ladestationen.
“Større batteripakker kan også fremstilles og kan oplades på få minutter, når 1MW opladere bliver tilgængelige,” skriver selskabet i en pressemeddelelse.
Slid lader heller ikke til at være noget problem. Ifølge pressemeddelelsen har selskabet kørt batteriet gennem 2.000 ladecykluser “uden betydeligt ydelsestab”.
Nyobolt hævder, at teknologien allerede er klar til både produktion og storskalering. Planen er, at batteriet går i produktion i starten af 2024.
Læs mere: Nyt elbilsbatteri oplader 160 kilometer på fem minutter.