Der er ingen tvivl om, at en af verdens største franchises er i stor krise i øjeblikket. Salget af Battlefront 2 er katastrofalt lavt, og i næste måned kommer den næste Star Wars film ‘The last jedi’ i biograferne.
Salgstal viser, at Battlefront 2 har solgt 61% færre fysiske skiver en forgængeren. Og selvom at nogle af de solgte eksemplarer er overgået til digitalt, så er det meget værre, end man havde frygtet.
Holdet bag Star Wars er efterhånden så nervøse for krisen, at Lucasfilm nu har været ude og kommentere på sagen, efter de har holdt sig tilbage med nogen som helst reaktion.
“Star Wars har altid handlet om fansene, og ligemeget om det er Battlefront eller nogen anden Star Wars oplevelse, så kommer fansene først”, skriver Lucasfilm.
“Derfor støtter vi også op om EA’s beslutning om midlertidig at lukke for in-game køb, for at tilgodese fansenes bekymringer”, skriver de yderligere.
Var det i virkeligheden Disney’s beslutning?
Den amerikanske teknologi hjemmeside Venturebeat har reporteret, at de er i besidelse af et meget sent telefonopkald fra Disney til EA. Det skulle eftersigende være fra Disney’s administrerende direktør, Bob Iger, til chefen for EA, Andrew Wilson, kun nogle få timer før, at microtransaktionerne blev fjernet.
Washington Post og Wall Street journal har også skrevet, at der har været en samtale mellem de to chefer i timerne inden lukningen af tilkøbsmulighederne.
Var designet til at booste opmærksomheden om den kommende film
Star Wars er i gang med at gøre klar til den store lancering af den næste film, The Last Jedi, og Battlefront 2 er designet til at skabe omtale og være en del af hele marketingsstrategien. Der kommer en stor, gratis opdatering, der ligger side om side med filmen. Derudover er der alle karaktererne og lokaliteterne fra historien hidtil.
Så noget tyder på, at Disney ikke vil lade nogen eller noget spolere deres milliarddyre film, der kommer i december.