Det er blevet betydeligt nemmere for danske elbilister at finde ladepunkter. Ikke alene er antallet af ladepunkter generelt næsten fordoblet – antallet af offentlige lynladepunkter er steget endnu mere. Fra 674 i september sidste år til 1.360 i år.
Ved udgangen af september var der 14.873 offentlige ladepunkter på Danmarkskortet. I september sidste år var antallet kun 7.829. Det betyder, at der er kommet 7.044 flere ladepunkter på et år, hvilket udgør en vækst på 90 procent.
Med den store stigning i antallet af ladepunkter burde det også være nemmere at finde en ledig lader. Antallet af ladepunkter i september betød, at 11,4 elbiler skulle deles om hvert offentligt tilgængelige ladepunkt på landsplan. Det er en klar forbedring fra september sidste år, hvor antallet var 12,7 biler.
Men det er samtidig en tilbagegang, sammenlignet med august 2023. Her var det nemlig kun 11,1 bil, der skulle deles om hvert offentligt tilgængelige ladepunkt.
Regulering af lademarkedet nødvendig
– Elbilernes popularitet er godt nyt for den grønne omstilling. Men kalder også på nødvendige investeringer i ladeinfrastruktur, så bilernes opladningsbehov kan blive mødt. Der kommer mange nye ladestandere til måned for måned, men der skal tænkes i større og hurtigere udbredelse i Danmark, mener Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Han kalder samtidig på regulering af lademarkedet. I dag er det kompliceret at vide hvad, der reelt betaler for en opladning. Derfor har De Danske Bilimportører foreslået, at udbygningen af den danske ladeinfrastruktur suppleres af en regulering af markedet, hvis formål er at sikre en fri og transparent konkurrence på lademarkedet.
– Det vil gavne både nuværende og kommende elbilister, hvis det er klart og tydeligt hvad man betaler for at oplade sin elbil. Sammenlignet med at tanke fossile brændstoffer er det alt for kompliceret og utydeligt, hvad der reelt betales for opladning. Reguleringen skal sikre den nødvendige gennemsigtighed, siger Mads Rørvig.