ElbilerTophistorie

Lynladning slider hårdt på elbilens batteri

Ny undersøgelse viser, at du kun skal udsætte din elbil for lynladning, når det er absolut nødvendigt. Det slider nemlig hårdt på batteriet.

Lynladning er uundværligt for elbiler på langfart. Men hurtig opladning belaster også elbilens batteri. Lagerkapaciteten, som falder med hver ladecyklus, krymper nemlig hurtigere, når bilen sættes til at lade ved DC-stikket. En ny analyse giver nu en indikation af, præcis hvor meget lynladere slider på batteriet.

Analysen viser, at batteritilstanden for køretøjer med en kilometertal på 180.000 til 200.000 kilometer falder med i gennemsnit 17 procentpoint mere end køretøjer der ikke hurtiglades. Naturligvis afhængig af andelen af ​​hurtigopladning.

 

Selv efter et relativt lavt kilometertal kan degraderingen ses. På biler med et kilometertal på mellem 80.000 og 100.000 kilometer er batteriets sundhed faldet med omkring 7,5 procentpoint mere end i tilfælde hvor køretøjer ikke lynlades.

lynladning
Den blå stribe viser ældningen af ​​batterierne – til venstre dem, der var mindst hurtigladeren. Til højre de biler, der blev ladet mest med hurtiglader.

Analysen er foretaget af det østrigske firma Aviloo, der har specialiseret sig i at analysere sundhedstilstanden på brugte elbilbatterier, den såkaldte State of Health (SoH). Systemerne i bilerne gemmer den respektive ladestatus, den faktiske ladeeffekt, temperaturen på cellerne osv. De husker også antallet af hurtigopladninger.

 

Østrigernes analyse er baseret på resultaterne af 10.000 tests på deres servere, men det er vigtigt at sige, at det ikke er nogen videnskabelig test. Dertil er datagrundlaget simpelthen for småt. Der var eksempelvis kun 160 biler i kategorien 180-200.000 kilometer.

– Vi vil fortsætte med at overvåge fænomenet med hurtig opladning for at se, hvordan batteriets sundhed klarer sig i fremtiden. Baseret på vores målinger, analyser og observationer kan vi kun anbefale hurtigopladning, når det virkelig er nødvendigt, siger Nikolaus Mayerhofer, CTO for Aviloo.

Læs mere: Så meget kapacitet taber Teslas elbilbatterier.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.