Med endnu en stor millioninvestering sætter energiselskabet DCC Energi ny fart på opbygningen af et netværk af lynladere. Over de næste måneder opsættes lynladere på 37 Shell tankstationer rundt om i landet. Målet er et landsdækkende netværk på 100 tankstationer med lynladere i 2024.
Tidligere på året rykkede lynladere ind på fire københavnske tankstationer og en i Vejle. De fem tankstationer får nu følgeskab af yderligere 37 Shell tankstationer. De er fordelt på landets større byer og udvalgte placeringer i provinsen. Det gælder bl.a. tankstationer i Køge, Odense, Assens, Aarhus og Randers, hvor lynladerne nu rykker ind ved siden af benzin- og dieselstanderne.
– De kommende måneder starter vi næste fase af vores udrulning af lynladere. Dermed kommer vores ladetilbud tættere på endnu flere elbilister. Det er naturligvis en stor øvelse at få opstillet og tilsluttet så mange lynladere til elnettet på relativ kort tid. Men jeg forventer, at vi allerede til foråret er på plads. Så til den tid vil 42 af de i alt 250 Shell tankstationer kunne tilbyde lynladning på et niveau, der gør det muligt at ’tanke’ de fleste nye elbiler fra 20-80 procent på ca. 20 minutter, forklarer Søren Møller Maretti, direktør for mobilitet i DCC Energi.
Inden for to år forventer DCC Energi, at op mod 100 Shell tankstationer herhjemme kan tilbyde lynladning.
Nyt kort med adgang til 300.000 ladepunkter
DCC Energi har i løbet af året introduceret en ny udgave af det klassiske benzinkort – døbt mobilitetskort. Her indgår elladning på lige fod med traditionelt brændstof. Det nye kort åbner døren til roaming på tværs af stort set alle operatører herhjemme. Kortet kan samtidig bruges på mere end 300.000 ladepunkter i resten af Europa.
– Vi kommer til at udbygge vores tilbud til elbilister gradvist. Det er åbenlyst, at der skal store investeringer til for at sikre, at infrastrukturen følger med, når antallet af elbiler på vejene stiger. Vores ambition er at være en aktiv del af udviklingen, både når vi taler egen infrastruktur og partnerskaber med eksempelvis andre ladeoperatører. Men også gennem salg af løsninger til forbrugere og virksomheder, som i stigende omfang efterspørger nemme lade- og betalingsløsninger, fastslår Søren Møller Maretti.