Under Tokyo Motor Show er Mazda MX-30 netop blevet præsenteret. Det er Mazdas første rent elektriske bil og den kommer til Danmark. Faktisk kan man allerede nu gå ind og skrive sig op til et eksemplar, der leveres engang ”næste år”.
Ganske som rygterne havde forudset, er MX-30 bygget op omkring et 35,5 kW batteri og en motor, der er i stand til at levere 105 kW (svarende til 142 heste). Ifølge WLTP kan bilen rulle omkring 210 kilometer på en opladning. Hurtigladning foregår med op til 50 kW efter CCS-standarden.
En af bilens mest iøjefaldende kendetegn er de små bagdøre, der er hængslet bagpå snarere end foran. Det, der på engelsk slang hedder suicide doors, fordi de anses for at være mindre sikre end en fronthængslet dør. Mazda selv kalder dem for ”freestyle doors” og siger, at dørene forbedrer ”åbenheden i bilens indvendige rum” og hjælper med ind- og udstigning, herunder læsning og losning af eksempelvis klapvogne eller kørestole.
Miljørigtige valg Indvendig byder Mazda MX-30 på et par miljøvenlige detaljer. Både konsollen og dørhåndtagene er belagt med kork og sæderne er fremstillet af plastik, der delvist er genbrugte plastikflasker.
MX-30 vil være udrustet med Mazdas i-Activsense kørehjælp, der inkluderer hjælp til blinde vinkler og vejbaneassistent.
Allerede nu har Mazda åbnet op for forudbestillinger i de lande, hvor bilen i første omgang kommer på markedet. Blandt andet EU – og dermed også Danmark. Leveringerne af bilen starter til næste år, loves det, men Mazda har endnu ikke oplyst nogen pris. Den forventes at blive i nabolaget 280.000 kroner.
Til sammenligning har Hyundai Kona Premium, der byder på dobbelt rækkevidde og batteristørrelse, en startpris på 320.000 kroner.