Allerede for fem år siden, legede Mazda med tanken om at elektrificere MX-5, der er en af deres mest populære bilmodeller. Nu bekræfter selskabet, at den lille sportsvogn også vil være på menuen, når Mazda dumper fossilbilerne i 2030.
MX-5 er en let og sjov sportsvogn og mange af de egenskaber, der gør den til en MX-5, kan gøre den svær at elektrificere. I et interview med Carbuzz fortæller udviklingschef Dave Coleman, hvad udfordringerne bliver.
– Kernen i det, der gør en MX-5 god, er, at den er let og praktisk. Affjedringen er smidig, brændstoføkonomien er fantastisk, køreegenskaberne er gode, og den er utrolig let. Det er de vigtigste søjler, som bilen er bygget på, siger Dave Coleman til mediet.
Han fortæller videre, at det ikke vil være en Mazda MX-5, hvis man fjerner bare en af disse søjler. Men netop vægten er en udfordring.
– Der er mange virkelig fede ting, du kan gøre med fuldt elektriske drivlinjer, men batteriet bliver en udfordring. Hvor er det sweet-spot, hvor du har rækkevidde nok til at nyde den som en sportsvogn? Og hvordan kan vi give den det, med så lidt batterivægt som muligt?
Han fortæller videre, at bilen i første omgang kommer med en hybrid drivlinje, men at der senere vil komme en fuldelektrisk udgave.