Mazda har endnu ikke sat sit aftryk på elbiler – firmaets første model Mazda MX-30 kommer på gaden næste år – men allerede nu går Mazda rundt med kraftige overvejelser om at lave en elektrisk udgave af sportsvognen Mazda MX-5. Det fortæller en af firmaets chefer, Ikuo Maeda.
Udfordringen er, at MX-5 historisk set er en letvægtssportsvogn, mens en elektrisk drivlinje med batteripakke vil gøre modellen betydeligt tungere end en lignende benzinbil. På den anden side har Mazda set skriften på væggen – og den peger mod elektrificering.
– Vi er nødt til at tænke over, i hvilken retning samfundet går. Vi bliver nødt til at lave en bil som folk kan købe uden at få dårlig samvittighed over miljøet, siger Ikuo Maeda til websitet Autocar.
Mazdas første elbil, MX-30, blev vist frem på Tokyo Motor Show i oktober måned; bilen er en familiebil med en rækkevidde på omkring 210 kilometer. Allerede nu har Mazda åbnet op for forudbestillinger i de lande, hvor bilen i første omgang kommer på markedet. Blandt andet EU – og dermed også Danmark. Leveringerne af bilen starter til næste år, loves det, men Mazda har endnu ikke oplyst nogen pris. Den forventes at blive i nabolaget 280.000 kroner.
Mazda MX-5 er en firmaets mest ikoniske biler – og i det store udland sælger den rigtig pænt. Herhjemme er der, indtil videre i år solgt 97 eksemplarer – markant mindre end SUV’en Mazda CX-5 der er den mest populære Mazda herhjemme med 1.206 solgte eksemplarer i årets første ti måmeder.