BMW har afsløret den næste generation af iDrive, brugerfladen der igennem 20 år har fungeret som centrum for producentens biloplevelse. Det nye system har større fokus på interaktionen mellem fører og bil og består af en ny generation af skærme, betjeningselementer og software, der kan opdateres over the air.
Rent visuelt bliver iDrive-oplevelsen samlet i et nyt kurvet display, der skal “flyde” foran chaufføren. En opsætning der minder en kende om den Hyperskærm, som Mercedes-Benz viste frem i starten af januar. Skærmens størrelse vil variere efter bilens model.
Men også selve “hjernen” i systemet vil blive væsentlig forbedre, lover BMW. Den indbyggede computer er 20-30 gange hurtigere til at behandle data. Det skal give bedre integration mellem systemet og køretøjets sensorer, hvilket hjælper med at muliggøre højere niveauer af autonom kørsel.
Ifølge BMW’s teknologichef, Frank Weber, er iDrive et “stort skridt” mod fuldt autonom kørsel. Han forklarer desuden, at iDrive er designet til at understøtte både niveau 2 og niveau 3 af autonom kørsel (læs mere om de seks niveauer i denne artikel). Han vil dig ikke sige, hvornår BMW er klar til at introducere niveau 3, hvor bilen reelt bliver selvkørende.
iDrive kan betjenes via touch, stemmestyring eller gestikulationer. I en pressemeddelelse fortæller BMW mere om delelementerne i det nye iDrive:
- BMW Curved Display
Den kurvede skærm er en futuristisk fortolkning af informations- og kontroldisplayet. Det 12,3 tommer informationsdisplay og det 14,9 tommer kontroldisplay smelter sammen til en enhed, og er vinklet mod føreren for en ergonomisk betjening. Den nye teknologi gør, at det kun er oplysninger, der er relevante for den aktuelle kørselssituation, der vises på en meget let læselig måde. Stemmekontrol og trykbetjening gør håndteringen endnu lettere, uden at tage fokus fra kørslen.
- Naturlig dialog med den digitale assistent
Den opgraderede BMW Intelligent Personal Assistant er den digitale følgesvend, som kan interagere med både fører og passager. Assistenten lærer hele tiden førerens rutiner og vaner og kan tilpasse dem til den rette kontekst. Assistenten kan både hjælpe med temperatur, musik og lys alt efter humøret samt give tips til mere brændstoføkonomisk kørsel.
- En varm velkomst
”Great Entrance Moments” er brugeroplevelsen allerede inden føreren sætter sig ind i bilen og helt indtil rejsen er afsluttet. Alle faser er orkestreret af bilen til den optimale velkomst. Dette gælder udvendigt og indvendigt lys, automatisk oplåsning af bilen, velkomstanimation samt personlige indstillinger.
- En oplevelse for sanserne med My Modes
Under kørslen bruges de nye My Modes – Personal, Efficient, Sport – til et fascinerende samspil mellem forskellige funktioner i bilen, display layouts, farver, lys og lyd til at understrege de særlige øjeblikke og hele tiden tilpasset den aktuelle modus.
- Remote Software Upgrade
Trådløse opdateringer tillader BMW iDrive at udnytte de regelmæssige forbedringer, integrere yderligere funktioner og hele tiden være fuldt opdateret.
- Skarp grafik, der højner oplevelsen
Grafikken er iøjnefaldende med høj opløsning, moderne farver, dynamisk lys, futuristiske teksturer og former på en skærm, som giver enkle og letforståelige informationer. De omfattende individualiseringsmuligheder kan indstilles hurtigt og nemt via funktionstasterne på rattet.
Det nye BMW iDrive vil blive udrullet gradvist på tværs af modelrækkerne. Det får sin debut i BMW iX, derefter i BMW i4, som begge lanceres i slutningen af året, fortæller BMW.