Ifølge det amerikanske medie Bloomberg hober Apples intelligente højttaler, HomePod, sig op på butikshylderne. Efter en god start er salget nemlig gået i stå – og Apple har skruet ned for produktionen, mener mediet at vide.
Det så eller godt ud, da HomePod blev lanceret. I de første ti uger snuppede den ti procent af markedet for intelligente højttalere i USA, men siden er det tal faldet til bare fire procent. Markedet tilhører stadig Amazons Echo-enheder, der sidder på 75 procent, mens Google Home har nappet 14 procent. Det hævder tal fra analysevirksomheden Slice Intelligence.
Ifølge unavngivne kilder, der arbejder i Apple Store, hober højttaleren sig op på lagrene – og der sælges flere steder mindre end ti HomePods om dagen. Apple har naturligvis ikke villet kommentere på tallene.
Mangler funktioner
En af årsagerne til det svigtende salg, kan være forsinkelsen af AirPlay 2-teknologien, som Apple lovede allerede sidste år. Mere AirPlay 2 bliver det muligt at bruge HomePod som både stereo-højttalere og som del af en multirumsopsætning. Funktioner, som konkurrenterne allerede har.
Højttaleren er ligeledes meget afhængig af Siri – men den regnes for at være den i øjeblikket ringeste af alle de digitale assistenter, overgået af både Amazons Alexa og Google Assistant.
HomePod har en force i forhold til Amazon og Google: Lydkvaliteten i HomePod er væsentlig bedre end den er i Echo og Google Home. Men her får Apple konkurence fra Sonos, der har lanceret sin Sonos One som en hifi-højttaler med indbygget intelligens.