Mercedes-Benz planlægger at følge op på elbilerne EQC og EQV med den vigtige elektriske sedan EQS, som får både lang rækkevidde og meget ny teknologi. En af finesserne i bilen bliver en opdateret variant af infotainment-systemet MBUX med en helt ny type skærm-opsætning, der kaldes for Hyperscreen .
Hyperskærmen består af tre OLED-skærme, der til sammen danner en 56-tommer stor skærm, der strækker sig i hele bilens bredde. Fordelen ved at der er tre skærme er, at forsædepassageren får sin helt egen skærm.
Systemet skal også “lære” førerens ønsker ved hjælp af kunstig intelligens, så indholdet på skærmene tilpasses løbende. For eksempel vil skærmen i passagersiden være slukket, hvis der ikke sidder nogen på pladsen.
Vera Schmidt, Advanced Digital Design, præsenterer Hyperscreen. Skærmens indhold vil også automatisk tilpasse sig situationen, lover Mercedes-Benz. Hvis føreren regelmæssigt ringer til nogen på et bestemt tidspunkt på dagen, vil systemet bede dem om at ringe til den person på det givne tidspunkt. Eller hvis føreren løfter bilen ved hjælp af luftaffjedringen på et givet sted regelmæssigt, f.eks. ved en hastighedsbump eller ei en indkørsel, lærer systemet denne adfærd og gør det automatisk.
Selve infotainment-skærmen napper 17,7-tommer af Hyperskærmen, mens passageren får 12,3-tommer at boltre sig på. For at undgå ydelsesproblemer på den brutale skærm, har Mercedes-Benz udstyret systemet med hele 24 gigabyte intern RAM.
Mercedes-Benz EQS forventes at komme ud på veje og gader senere i år. Indtil da må vi nøjes med at se Hyperskærmen på billeder og på nedenstående video, som Mercedes har produceret til lejligheden. Læs mere om Hyperskærmen hos Mercedes .