En af de store bekymringer ved elbiler er, hvad man skal gøre ved de udtjente batterier. De fleste producenter arbejder på at batteriernes vitale dele skal kunne genbruges, andre – eksempelvis Audi – arbejder på at de udtjente batterier skal bruges i helt andre funktioner. Men Daimler og Mercedes har sin egen plan; de arbejder på at udvikle et organisk batteri, der simpelthen skal kunne komposteres, når det ikke længere kan bruges.
Mercedes afslørede sine planer om det organiske batteri tidligere i år, da de viste konceptbilen AVTR frem.
– Allerede i dag genbruges batterier, men der er plads til forbedringer. Det, vi sigter mod, er 100 procent genanvendelige batterier, sagde den svenske topchef, Ole Källenius, i sin keynote, og uddybede:
– Vi tager bæredygtighed til et nyt niveau gennem et fuldt genanvendeligt batteri, der er baseret på en organisk cellekemi og ikke har brug for materialer som nikkel eller kobolt. Dette betyder, at batteriet i fremtiden kan være komposterbart. Og det tilbyder også utrolig hurtig opladning.
De organiske batterier fra Mercedes består af en grafen-baseret cellekemi med en vandbaseret elektrolyt og bruger således hverken nikkel eller kobolt; to grundstoffer, der er både dyre og svære at komme i nærheden af.
Erklæret mål
Mercedes advarer dog selv om, at det er en teknologi, der kan tage endog meget længe om at nå ud til forbrugerne. Andreas Hintennach, der er direktør for batteriforskning hos Mercedes, siger, at teknologien er “meget lovende”, men at der stadig vi gå 15-20 år inden den moden til masseproduktion.
Det er dog et erklæret mål at nå derhen, understreger Ole Källenius, der ser de organiske batterier som efterfølger til de solid-state-batterier der bredt anses som værende de næste skridt i batteriteknologi.