Mercedes-Benz har hele tiden lovet, at den kommende elektrisk sedan, Mercedes EQS, ville få en rækkevidde på 700 kilometer ifølge WLTP. Tirsdag bekræftede tyskerne så endnu engang, da i en pressemeddelelse fortalte , at produktionen af batteriet til bilen er gået i gang på fabrikken i Hedelfingen.
Den fine rækkevidde skal opnås ved at udruste bilen med en batteripakke på hele 108 kWh, hvilket placerer EQS i den foreløbelige batteritop. Den kommende Tesla Model S Plaid+ stikker den dog med en batteripakke på 120 kWh – og en WLTP-rækkevidde på 840 kilometer.
Mercedes-Benz EQS vil være en luksusflyder i samme klasse som netop Tesla Model S, men skal også konkurrere mod biler som Porsche Taycan, Audi e-tron GT og den kommende Lucid Air , for blot at nævne nogle få.
Mercedes-Benz har tidligere “klattet” med informationer om EQS’en – blandt andet, at bilen vil være udrustet med den vanvittige HyperScreen-skærm , der består af tre OLED-skærme, der til sammen danner en 56-tommer stor skærm, der strækker sig i hele bilens bredde. Fordelen ved at der er tre skærme er, at forsædepassageren får sin helt egen skærm.
Batteriproduktionen er i fuld gang i Stuttgart-Hedelfingen fabrikken (foto: Mercedes-Benz). EQS’en vil (naturligvis) også få over-the-air -opdateringer, som vi kender det fra Tesla, Volvo/Polestar og et stigende antal andre bilmærker. Noget der også står højt på ønskelisten hos Volkswagen.
Læs også : Første kig på Hyperscreen i Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS vil ved årets udgang have lanceret fire nye elbiler i år. Mercedes-Benz EQA er allerede kommet og EQS lanceres som nævnt 15. april. Senere kommer også EQB og EQE – og både EQE og EQS vil også blive lanceret i SUV-udgaver. Inden for to år vil Mercedes-Benz have mindst ti hel-elektriske modeller, lover de.
Mercedes-Benz AGs elektriske offensiv. I alt fem nye EQ modeller præsenteres inden 2022: EQB, EQE, EQS samt EQE SUV og EQS SUV