Siden slutningen af sidste år har Mercedes-Benz i en kampagne sat fokus på, at at deres bilfabrikker nu kun bruger vedvarende energi. Men miljøorganisationen kalder kampagnen for greenwashing og har meldt Mercedes til Forbrugerombudsmanden. Det skriver DR Nyheder.
Organisationen mener, at Mercedes-Benz bruger både billeder og ord til at vildlede forbrugeren. De mener, at forbrugerne får et indtryk af, at biler fra Mercedes ikke belaster miljøet.
– Vi mener, at det er groft vildledende at prale med, at man har indført vedvarendeenergi på sine fabrikker uden at fortælle, at det kun gør deres biler omkring én procent grønnere. Resten af CO2-fodaftrykket fra sådan en bil ligger andre steder end i selve produktionen. Derfor er det groft vildledende, når de så tungt reklamerer med så lille en del af en forbedring, siger Mads Flarup Christensen, der er generalsekretær i Greenpeace, til DR Nyheder.
Mercedes- Benz er, naturligvis, ikke enige. I et skriftligt svar til DR skriver de at:
“Vi mener, at den aktuelle kampagne giver klart indtryk af, at den strøm, der benyttes på vores fabrikker, kommer fra vedvarende energikilder.”
Mercedes oplyser, at deres egen ISO-certificerede livscyklusanalyse viser, at den samlede CO2-udledning i produktionsfasen af elbilen Mercedes EQS 450+ reduceres fra omkring 19,3 ton til omkring 16,9 ton.
Smører for tykt på Forbrugerrådet Tænk er enig med Greenpeace i, at Mercedes smører for tykt på:
– Det er rigtig fint, at de fortæller, at de bruger grøn strøm på deres fabrikker, men kæden hopper af, når de kommer med udsagn som ‘certificeret miljøvenlig’ eller ‘CO2neutral’. Det er ikke i orden, siger Anja Philip, der er formand for Forbrugerrådet Tænk.
Nedenstående video er en del af den kampagne, der er faldet Greenpeace for brystet. Der er flere informationer på Mercedes hjemmeside .
Greenwashing er et begreb, hvor virksomheder forsøger at få deres produkter til at virke grønnere, end de er. Læs her, hvad greenwashing er, og hvordan du kan spotte det i denne artikel .