Den tredje generation af Mercedes CLA er netop blevet afsløret og der er bygget på en helt ny platform. Modellen markerer en fuldstændig nulstilling af Mercedes‛ elbilstrategi, som fik en lidt ujævn start, og ifølge bilproducenten selv er den nye CLA mærkets mest energieffektive model hidtil.
Den forbedrer stort set alle områder i forhold til forgængeren, inklusive plads, rækkevidde, teknologi og aerodynamik.
Den nye CLA viderefører dele af forgængerens visuelle identitet, men er samtidig en større bil med andre proportioner. Den har en akselafstand der er cirka seks centimeter længere end forgængeren, og den samlede længde er øget med godt tre centimeter. Med sine 472 centimeter i længden er den stort set identisk med Tesla Model 3, dog vejer den omkring 10 procent mere.
Ja tak, vi napper to … Mercedes CLA bygger på producentens nyudviklede EQ-teknologi og tilbyder en imponerende rækkevidde på op til 792 kilometer ifølge WLTP-standarden. Bilens batteri på 85 kWh benytter nye NMC-celler med op til 20 procent højere energitæthed sammenlignet med tidligere batterier, hvilket bidrager til den lange rækkevidde og effektive opladning.
Med sin 800-volts-arkitektur understøtter CLA’en hurtigopladning med op til 320 kW, hvilket betyder, at man kan tilføre over 325 kilometers rækkevidde på blot ti minutter. Mercedes har desuden reduceret bilens luftmodstand betydeligt, så CLA’en nu har en luftmodstandskoefficient på kun 0,21, hvilket er marginalt bedre end konkurrenten Tesla Model 3.
Bilen er samtidig udstyret med en gearkasse med to gear i forbindelse med elmotoren. På den måde kombineres dynamik og effektivitet i alle situationer. Det første gear giver accelerationer, trækkraft og effektiv kørsel i byområder, mens det andet gear er designet til at levere kræfter ved højere hastigheder på eksempelvis motorveje.
Designmæssigt introducerer CLA’en flere nye elementer, blandt andet en nyfortolket kølergrill med en oplyst version af det ikoniske trepunktede stjernelogo. Multibeam LED-forlygter, der ligeledes visualiserer Mercedes-stjernen, understreger bilens moderne og luksuriøse udtryk.
Nu med 101-liters „frunk‟. Den nye Mercedes CLA er vokset en smule sammenlignet med forgængeren og måler nu 4,72 meter i længden, hvilket giver både øget benplads og loftshøjde indvendigt. For første gang har modellen også fået en „frunk‟ med ekstra bagageplads foran på 101 liter.
Indvendigt lancerer Mercedes et helt nyt styresystem, MB.OS, som ifølge producenten gør CLA til den mest intelligente Mercedes nogensinde. Systemet integrerer AI-teknologi fra både Microsoft og Google, herunder en avanceret navigation, der kan planlægge ruter med ladestop og tage højde for vejret. Desuden får CLA en virtuel assistent baseret på Google Gemini, ChatGPT 4.0 og Bing, som aktiveres med kommandoen „Hey, Mercedes.‟
Den imponerende MBUX Superscreen er ekstraudstyr. Herhjemme lanceres bilen i første omgang som CLA 250+ med baghjulstræk og 268 hk. Prisen er endnu ikke offentliggjort. Læs eventuelt mere om bilen hos Mercedes-Benz .