Bilkøberne har ikke vendt blikket væk fra benzin og diesel så hurtigt, som mange bilproducenter troede. Sidste år valgte 18 procent af nybilskøberne en elbil, hvilket er for lidt for Mercedes.
Derfor har de stoppet arbejdet med MB.EA-Large platformen, der skulle danne grundlag for nye elektriske topmodeller i S- og E-klassen. Det skriver tyske Handelsblatt.
Det betyder også at installationen af en helt ny produktionslinje på fabrikken i Sindelfingen er stoppet. I stedet fortsætter produktionen af elbiler på den eksisterende linje. Den eksisterende platform, EVA2, skal dog fortsat videreudvikles.
Mercedes er ikke alene om nedskæringer på elektrificering. Så sent som i sidste uge hævede amerikanske Bloomberg, at Ford taber i gennemsnit 680.000 kroner per elbil. En situation, der har fået Ford til at overveje hele sin strategi om udelukkende at sælge elbiler i Europa.
Læs mere: Ford taber 600.000 kroner per elbil.
At tale om en decideret krise for elbilerne vil dog være stærkt overdrevet. Omstilligen fortsætter i hele verden, men ikke i det tempo, bilproducenterne havde håbet – og indstillet produktionen på. Det skyldes ikke mindst at flere store markeder har fjernet de økonomiske incitamenter til at skifte til elbil.
Således faldt salget af elbiler i Tyskland fra 30 procent i 2022 til 25 procent i 2023 efter at regeringen havde fjernet tilskud.
Herhjemme går det fortsat forbavsende godt for elbilerne. Danskerne er – sammen med Norge – den mest elbilglade nation i Europa.