Først og fremmest: Mercedes EQC 4×4² kan ikke prøvekøres hos forhandleren. Det er en specialbygget udgave af EQC SUV’en, der skal vise, at elbiler ikke behøver være kedelige. Og selv om det ikke p.t. er planen, at den skal i masseproduktion, kan vi jo godt nyde synet.
Den er baseret på den samme grundidé som Mercedes G500 AMG 4×4² og E400 All-Terrain 4×4², to specielle versioner af G-klasse og E-klasse med hævet affjedring og terrængående dæk.
Bilen har stærkt modificeret affjedring, specielle 20-tommer hjul, frihøjde på 29 centimeter (15 centimeter mere end standardversionen af EQC) og plastikafskærmninger i siderne, der øger bilens bredde med så meget som 20 centimeter.
“Vores mål er at kombinere moderne luksus og bæredygtighed med følelsesmæssig appel. EQC 4×4² viser, hvor behagelig bæredygtig mobilitet kan være,” siger Markus Schäfer, der er bestyrelsesmedlem hos Daimler AG og Mercedes-Benz AG, i en pressemeddelelse .
Klik for at forstørre billederne. Et andet højdepunkt i EQC 4×4² er lydoplevelsen med sit eget lydbillede. Den akustiske produktion omfatter lyde, der giver chaufføren feedback om systemets tilgængelighed og køretøjsparkering samt “en interaktiv følelsesladet kørelyd”. Den påvirkes af forskellige parametre, såsom gaspedalens position, hastighed eller energi-genvindingshastighed, fortæller selskabet.
Den “almindelige” udgave af Mercedes EQC blev i august 2019 kåret som den dengang bedste elbil på markedet af FDM.