ElbilerTophistorie

Mercedes EQS godkendt til selvkørende kørsel på niveau 3

Mercedes overhaler Tesla. Som den første bil i verden er Mercedes EQS blevet typegodkendt til selvkørende kørsel på niveau 3.

Om bare to til tre måneder kan ejere af elbilen Mercedes EQS sidde og se film eller læse bøger, mens de lader bilen køre sig selv. De tyske myndigheder har nemlig typegodkendt EQS’en til selvkørende kørsel på niveau 3. Så langt er ingen anden bilproducent nået. Heller ikke Tesla, der om nogen har skubbet på udviklingen.

Systemet, der blevet godkendt, hedder Drive Pilot. Det styrer både hastigheden og køretøjet inden for sin vognbane. “Hændelser på ruten og trafikskilte tages tilsvarende med i betragtning, ligesom systemet reagerer på uventede trafiksituationer og håndterer dem selvstændigt,” skriver Mercedes.

 

– Med denne milepæl beviser vi endnu en gang vores banebrydende arbejde inden for automatiseret kørsel og indleder samtidig et radikalt paradigmeskift. For første gang i 136 års bilhistorie overtager køretøjet den dynamiske køreopgave under visse forhold, siger Markus Schäfer, der er bestyrelsesmedlem hos Daimler AG og Mercedes-Benz AG.

Kommer med begrænsninger

Og det ER lidt af en milepæl, Mercedes har sat, selv om der er visse begrænsninger. Ingen anden bilproducent har fået godkendt biler ud over Niveau 2.

 

Mercedes
Drive Pilot-systemet (illustration: Mercedes-Benz AG).

Begrænsningerne er, at Drive Pilot kun må benyttes ved hastigheder på maksimalt 60 kilometer i timen. I første omgang vil det også kun være tilladt på 13.191 kilometer motorvej i Tyskland. Men senere vil teknologien blive introduceret i USA og Kina, lover Mercedes.

De fortæller desuden at de første EQS-modeller med Drive Pilot aktiveret vil kunne købes i løbet af første halvår 2022. Systemet skal desuden kunne aktiveres på eksisterende modeller, men de oplyser ikke, hvad det vil koste.

EQS kan fås i to grundmodeller. Den ‘billige’ EQS 450+ har 333 hestekræfter og kører op til 743 kilometer på en opladning (WLTP). Den har en startpris på 1.045.998 kroner.

 

Vil du have den højeste ydelse, skal du i stedet vælge EQS 580 4Matic, der har 523 hestekræfter på bekostning af rækkevidden, der “kun” er på 661 kilometer (WLTP). Her er startprisen 1.489.998 kroner.

Seks niveauer af selvkørende biler

Niveau 0
Slet ikke selvkørende.

Niveau 1
Som de fleste biler i dag (autopilot, parkeringshjælp, etc.).

 

Niveau 2
Systemet kan håndtere bilens bevægelser frem og tilbage OG til siderne (adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, m.m.), men chaufføren skal holde hænder på rattet.

Niveau 3
Nu er bilen reelt selvkørende og chaufføren kan se film eller læse bøger. Skal dog kunne gribe ind, hvis systemet forlanger det.

 

Niveau 4
Her kan bilen køre helt selv på særligt udvalgte eller programmerede ruter.

Niveau 5
Her er rat eller pedaler slet ikke nødvendig. Bilen vil kunne køre automatisk, selv på grus- eller markveje.

 

Læs mere i dybden om definitionerne i denne artikel.

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.