Mercedes-ejeren Daimler skal fremover samarbejde med kæmpekoncernen Stellantis om at producere batterier til elbiler. I Stellantis-koncernen indgår 14 bilmærker, deriblandt Peugeot, Fiat, Citroën og Opel. Daimler har købt 33 procent i virksomheden Automotive Cells Company, ACC, der blev grundlagt af Stellantis og Total Energies sidste år.
Umiddelbart er målet, at der skal bygges nye batterifabrikker i Frankrig og Tyskland, men ambitionerne strækker langt ud over det.
Så sent som i juli måned præsenterede Stellantis en storsatsning på elbilsbatterier. Koncernen vil, over de næste fire år, investere mere end 200 milliarder kroner i elbilsbatterier. Resultatet, håber de, skulle gerne blive til tre batteriestørrelser, der kan give koncernes elbiler rækkevidde på henholdsvis 500, 700 og 800 kilometer.
Batterierne skal have en opladningshastighed på mere end 32 kilometer i minuttet. For at perspektivere er det mere end dobbelt så hurtigt som Hyundai Ioniq 5, der lader med 14,8 kilometer i minuttet. En
Yderligere forventer ACC, at kunne præsentere et kobolt- og nikkelfrit batterialternativ i 2024, ligesom de forventer at introducere solidstate-batterier i 2026. Du kan læse mere om deres batteriplaner her (på engelsk).
Vi hepper på dem og håber, at de kan indfri egne forventninger …
Koncernen planlægger at sende ikke færre end 11 elbiler på markedet i løbet af næste to år, du kan få en oversigt over hvilke lige her.