Mercedes-Benz har mandag aften præsenteret deres bud på fremtidens elbil, i form af konceptbilen Vision EQXX. Modellen er komplet strømlinet og kunne, ifølge beregningerne, få en rækkevidde på over 1.000 kilometer, hvis den vel at mærke kom i masseproduktion. Det gør den ikke, men forhåbentlig drypper der teknologi og ideer fra den ned i de Mercedes EQ-modeller, der kommer i handelen de næste par år.
Rækkevidde gøres blandt andet mulig takket være et design, der sikrer en Cd-værdi på bare 0,17. Til sammenligning har Mercedes-Benz EQS – som er verdens mest aerodynamiske produktionsbil – en Cd-værdi på 0,20. Samtidig er batteriet optimeret. Batteripakken er på lige under 100 kWh, men optager 50 procent mindre plads og vejer 30 procent mindre end den batteripakke, som blandt andet ligger i EQS.
“Mercedes-Benz Vision EQXX viser, hvordan vi forestiller os fremtidens elbil, og med et forbrug på under 10 kWh per 100 kilometer, kan den tilbagelægge over 1.000 kilometer på en opladning med strøm fra et batteri, der kan ligge i en kompakt bil,” siger CEO hos Mercedes-Benz, Ola Källenius.
Vision EQXX byder på en 120 bred trykfølsom skærm. I kabinen møder fører og passager blandt andet et softwarebaseret brugerinterface, som tager udgangspunkt i et display, der strækker sig hele 120 centimeter på tværs af kabinen. Altså hen ad den Hyperscreen der kan fås som ekstraudstyr til EQS.
Bilen er – helt i tidens ånd – skabt med omfattende brug af genanvendelige materialer. Tæpperne i kabinen er eksempelvis fremstillet af bambusfibre, dørhåndtagene er udført i biostålfibre, mens eksempelvis sæder og overflader er betrukket i et vegansk alternativ til læder.
Vision EQXX har umiskendelige ligheder med den Concept IAA de viste frem i 2015. Blandt andet den spøjse bagende.