Mercedes har netop annonceret, at deres konceptbil Vision EQXX har tilbagelagt 1.000 kilometer på en enkelt opladning. Det svarer til de beregninger, der blev fremlagt, da bilen blev præsenteret i januar måned.
Turen foregik i den virkelige verden og altså ikke i et testlaboratorie. Der blev kørt i hverdagstrafik fra den tyske by Sindefingen. Den blev kørt på tværs af de schweiziske alper og Norditalien til destinationen Cassis på Côte d’Azur.
Nu kunne man så fristes til at tro, at Vision EQXX har sneglet sig afsted. Eller har ligget i læ af en lastvogn. Men det er ikke tilfældet. Mercedes fortæller om turen:
“Rejsen startede under kolde og regnfulde forhold og blev foretaget med almindelige vejhastigheder, herunder langvarig fast-lane cruising med op til 140 km/t på den tyske autobahn og nær hastighedsgrænsen andre steder. Batteriets ladetilstand ved ankomst var omkring 15 procent, svarende til en resterende rækkevidde på omkring 140 kilometer, og det gennemsnitlige forbrug var rekordlavt på 8,7 kWh pr. 100 kilometer”.
Vision EQXX blev introduceret i januar som et eksperiment i batterieffektivitet. Rækkevidden gøres blandt andet mulig takket være et design, der sikrer en Cd-værdi på bare 0,17. Samtidig er batteriet optimeret. Batteripakken er på lige under 100 kWh, men optager 50 procent mindre plads og vejer 30 procent mindre end den batteripakke, som blandt andet ligger i Mercedes EQS.
Med sit sporty udtryk og slanke, futuristiske design vil konceptbilen sandsynligvis tjene som grundlag for en produktionsbil, der kan ende med at konkurrere med andre luksus-elbiler som Porsche Taycan, Audi E-tron GT og Tesla Roadster.