Manglen på delkomponenter i bilindustrien har betydet lange leveringstider på biler, hvilket har påvirket bilsalget i hele 2022 – og juli var ingen undtagelse. Alligevel lader det til, at vi nu har set de længste leveringstider, da flere bilproducenter melder om udsigt til bedring. Det fortæller De Danske Bilimportører.
I juli 2022 blev der indregistreret 9.828 nye personbiler, hvilket er en tilbagegang på 26,6 procent i forhold til samme tidspunkt sidste år. Det betyder, at der til dato er indregistreret 24,1 procent færre biler, sammenlignet med de første syv måneder af 2021.
Forsyningskrisen får en stor del af skylden for de absurd lange leveringstider. Men nu ser det ud til, at der er udsigt til bedring i bilindustriens forsyningskæder.
– Bilindustrien har været hårdt ramt af mangel på delkomponenter, og forventningen til det samlede bilsalg for 2022 er løbende blevet nedjusteret. Det er derfor positivt, at flere bilproducenter nu melder om bedring i forsyningskæderne, lyder det fra Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Hver femte nye bil er en elbil
Manglen på mikrochips har naturligvis også givet lange leveringstider på elbiler. Alligevel har salget aldrig været højere og efterspørgslen større. Det blev nyregistreret 1.935 elbiler i juli, hvilket er en stigning på 44,3 procent sammenlignet med samme måned sidste år.
Andelen af elbiler var i juli 20 procent, hvilket er den højeste andel siden december 2021. Dette betyder betyder også, at elbilernes andel er igen i juli 2022 er større end plugin-hybridernes.
– Elbiler har været særlig hårdt ramt af manglen på delkomponenter, da netop disse biler bruger flere mikrochips end andre biler. Derfor er det positivt, hvis leveringstiderne på elbiler bliver kortere, så flere danskere hurtigere kan få opfyldt deres ønske om en elektrisk bil, siger Mads Rørvig.