Svenske Northvolt og Scania har i dag afsløret en fælles udviklet battericelle til tunge elbiler. I tests har lithium-ion-cellen vist en enestående levetid, hvilket resulterer i kapaciteten til at drive lastbiler i 1,5 millioner kilometer – svarende til lastbilens hele levetid. Samtidig er det et miljøvenligt batteri.
Det er nemlig produceret med fossilfri elektricitet i det nordlige Sverige, hvilket nedsætter cellens CO2-fodaftryk til cirka en tredjedel af en sammenlignende industrireference (IVL 2019 litiumjon NMC 111-cell ).
– I dag er en milepæl på vejen mod et bæredygtigt transportsystem. Fremtiden for tung transport er elektrisk, og for at muliggøre skiftet har Scania brug for top-performende battericeller til vores elektriske lastbiler, siger Scanias CEO, Christian Levin.
Samarbejdet mellem Northvolt og Scania startede i 2017 med det formål at udvikle og kommercialisere en battericelle til tunge erhvervskøretøjer. Nu produceres cellen på Northvolt Ett gigafactory i det nordlige Sverige.
Northvolt-Scania cellen (foto: Northvolt). Derudover indvier Scania senere på året en ny batterifabrik i Södertälje, Sverige, hvor battericeller skal samles til batteripakker til opstart af produktionen af kraftige elektriske lastbiler.
Læs mere: Elektriske lastbiler kører over Øresund .
– Da udviklingen af battericellen startede, sigtede vi efter høj ydeevne, lave driftsomkostninger og lang levetid. Vi besluttede et krav til cellen for at muliggøre en 1,5 millioner kilometer lang levetid for et tungt Scania-køretøj. Testene viser, at dette krav ikke bare kan opfyldes, men også overskrides, siger Christian Levin.
Cellespecifikationer:
Celleformat: Prismatisk. Kapacitet: 157 Ah. Nominel spænding: 3,6 V. Levetid: 1,5 millioner kilometer i tung erhvervstransport.