Hvis du ikke kan huske den, så hør den i videoen herover; den helt igennem umiskendelige pling-lyd, der afspilles når man foretager en betaling med MobilePay. Nu er det lykkes MobilePay at få godkendt sin digitale lyd som et såkaldt lydvaremærke – og det er første gang, det er sket herhjemme.
– Vi har fået accept af at have en unik lyd, som kun må benyttes i MobilePay-appen. Det er vi både stolte af og tilfredse med. Ejerskab til en specifik lyd kan lyde som en kuriositet. Sådan ser vi det bestemt ikke. For os er app’ens brugervenlighed, dens funktioner og dens lyd knyttet uløseligt sammen, siger Torben Gamst, direktør for MobilePay i Danmark.
Han mener, at pling-pling-pling-lyden i kendskabsgrad er på højde med de mest kendte julesange.
I sin motivation for at registrere lyden som varemærke har MobilePay især fremhævet tre elementer:
- At lydmærket ’MobilePay send’ er benyttet intensivt af den danske befolkning i over fem år. I 2018 oversteg brugen en kvart milliard transaktioner svarende til over 80 mia. kr. i overførte penge
- At kendskabsgraden og prægnansen i lyden i dag er meget høj i befolkningen og adskiller sig fra alle andre lyde, selvom den kun benytter ét taktslag. Ifølge firmaet selv har de tre toner samme korthed og rytmiske særkende som fx DSB’s jingle
- At MobilePay gennem flere år har investeret massivt i at markedsføre app’en og dens tilhørende lydmærke i fx videoer, Facebook, Youtube, Spotify, LinkedIn, radioreklamer og anden annoncering
Ansøgningen til Patent- og Varemærkestyrelsen blev sendt afsted i foråret 2018 og blev imødekommet i slutningen af februar.