TeknologiTophistorie

Elselskab dømt for at vildlede kunderne

Modstrøm har uberettiget ændret prisen på kunders elaftaler og overtrådt vildledningsforbuddet, oplyser Forbrugerombudsmanden.

Elselskabet Modstrøm får nu med grovfilen af Forbrugerombudsmanden. Selskabet har anvendt vildledende udsagn om blandt andet ”gratis strøm om natten” i sin markedsføring. De har desuden handlet i strid med god markedsføringsskik ved blandt andet at have varslet ændringer af kunders elaftaler uden gyldigt grundlag i sine aftalevilkår, vurderer Forbrugerombudsmanden.

– I denne sag har Modstrøm både vildledt forbrugerne og uberettiget ændret i kundernes elaftaler. De berørte forbrugere kan have ret til tilbagebetaling fra Modstrøm, siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen.

Modstrøm har blandt andet vildledt forbrugerne ved at benytte ordet ”gratis” i sin markedsføring. Når en virksomhed markedsfører et produkt som gratis, må det ikke koste forbrugeren andet end ”uundgåelige omkostninger”. Da forbrugere, som købte ”gratis strøm om natten”, skulle betale net- og systemydelser, som ikke er uundgåelige omkostninger, vurderer Forbrugerombudsmanden, at det har været vildledende, at Modstrøm markedsførte produktet som ”gratis”.

Derudover indførte Modstrøm den 1. juni 2022 et prisloft på produktet som følge af høje energipriser. Efter indførelsen af prisloftet har produktet heller ikke af den grund været gratis, og markedsføringen af produktet som ”gratis” har derfor været vildledende.

Samtidig har elselskabet i forbindelse med prisændringer i februar 2022 overtrådt flere love. Det drejer sig om blandt andet markedsføringsloven, aftaleloven, forbrugeraftaleloven og elleveringsbekendtgørelsen.

Forbrugerombudsmanden har blandt andet vurderet, at Modstrøms aftalevilkår indeholder ændringsvilkår, som er urimelige og dermed ugyldige. Varslingen af prisændringerne skete efter Forbrugerombudsmandens opfattelse desuden på en uklar og uforståelig måde.

Forbrugere, der har fået ændret deres prisvilkår med henvisning til Modstrøms ugyldige ændringsvilkår eller uberettiget er blevet opkrævet betaling for Modstrøms grønne spareaftale, kan have ret til at få penge tilbage fra Modstrøm.

Hvis du mener, at du har et tilbagebetalingskrav, som Modstrøm har afvist, kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet: www.energianke.dk.

Forbrugerombudsmanden har tidligere politianmeldt det omstridte elselskab for en række andre problemer.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.