ElbilerTophistorie

Mr. Bean fraråder folk at købe elbiler

I en klumme taler Mr. Bean-skuespilleren Rowan Atkinson dunder mod elbiler. Han opfordrer folk til at holde fast i deres nuværende biler.

Den respekterede engelske komiker Rowan Atkinson, der står bag Mr. Bean-figuren, udgav i weekenden en klumme, hvor han taler dunder mod elbiler. Han anbefaler, at man holder fast i sin nuværende bil så længe som muligt. Samtidig kigger han i horisonten efter syntetisk brændstof og brintbiler.

Atkinson indleder sin klumme med at slå fast, at han har en bachelorgrad i elektroteknik og en “livslang passion for motorkøretøjer”. Den 68-årige skuespiller har blandt andet en omfattende bilsamling – han købte sin første elbil for ni år siden.

 

“Elektriske køretøjer kan være en smule sjælløse, men de er vidunderlige mekanismer: hurtige, støjsvage og indtil for nylig meget billige i drift,” skriver han i klummen. Den er udgivet i avisen The Guardian.

Til gengæld mener han, at der er mere miljø-fornuft i at beholde sin nuværende fossilbil i en længere periode. I gennemsnit skifter englænderne bil hvert tredje år, skriver han. Han argumenterer for, at CO2-regnskabet bliver bedre, hvis man beholder bilerne et par år mere.

 

Elbiler sviner mere

Samtidig refererer han til tal fra Volvo Cars. De hævder, at drivhusgasemissionerne fra produktionen af en elbil er næsten 70 procent højere end ved fremstillingen af en benzinbil. Det er der sandhed i, men det er kun en halv sandhed, mener organisationen Inside Climate News.

“Selvom det er korrekt at sige, at produktionen af en elbil udleder højere emissioner end den af et køretøj med en forbrændingsmotor, opvejer elbilen den forskel flere gange ved at have meget lavere emissioner i løbet af sin tid på vejen,” skriver organisationen. De fortsætter:

“En 2020-undersøgelse, foretaget af Transport & Environment, fandt, at “livscyklus-emissionerne” fra en elbil i gennemsnit er tre gange mindre end for et køretøj, der kører på benzin eller diesel i EU. Livscyklusemissioner er en beregning af de samlede emissioner relateret til et køretøjs levetid, fra produktionen af råmaterialer til skrotpladsen”.

 

Kritiseres af forsker

Auke Hoekstra fra Eindhoven University of Technology i Holland skrev i 2019 om, hvordan livscyklusemissioner for elbiler beregnes. Han mener, at Atkinson meget bevidst har udvalgt bestemte elbil-myter, og at det er en skam.

“Jeg er ikke helt overbevist om, at Atkinson er ærlig her, for han er meget præcis i at vælge alle anti-elbil-myterne,” skriver Hoekstra på Twitter.

Mr. Bean svarer således på kritikken:

 

“Alle vælger beviser for at understøtte sine holdninger, og jeg er sikker på, at dine videnskabsmænd og eksperter vil gøre det samme. “Mit primære mål var at opmuntre til debat, måske en mere nuanceret debat om det meget komplekse spørgsmål om kulstofemissioner og biler, end jeg har set hidtil”.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.