ElbilerTophistorie

Når Batmobilen møder elektrisk kulfiber-raket

Renault Z41 er en hyldest til fortidens fartrekorder, skabt til fremtidens effektivitet.

Hvis Batman var franskmand og kørte på el, ville han køre i Renaults nyeste showbil, Renault Z41. Når den berømte udstilling for klassiske køretøjer, Rétromobile, slår dørene op i Paris den 5. februar, bliver de klassiske veteranbiler nødt til at rykke lidt til siden, for Renault har hevet en skinnende, blå fremtidsraket med sig.

Z41 er en aerodynamisk perle inspireret af Renaults fartmonstre fra 1925 og 1956. Den er lang som en limousine, men har kun plads til én person, hvilket er en elegant måde at undgå irriterende medpassagerer og deres velmenende GPS-råd.

 

Kigger man på silhuetten, ligner den noget, der er skudt direkte ud af en vindtunnel. Det er der god grund til. Renault har genoplivet designfilosofien fra 40 CV des Records fra 1926, der tilbage i sin storhedstid blæste afsted i 24 timer med en gennemsnitshastighed på 173 km/t.

2025 0130 renault
Renault 40 CV des Records fra 1926.

Z41 har dog ikke arvet den massive 9-liters motor, men derimod en mere nutidig drivlinje hentet fra Scenic E-Tech Electric. Altså en elbil med 220 heste og en batteripakke på 87 kWh.

 

Renault Z41

Den anden store inspirationskilde, Étoile Filante, satte i 1956 en imponerende fartrekord på Bonneville Flats med en gennemsnitshastighed på 307,4 km/t. Renault Z41 skal dog ikke slå rekorder for fart, men for effektivitet. Renault har nemlig droppet den traditionelle ”flere-heste-kræfter-er-bedre”-tilgang og satser i stedet på at bygge en elbil, der glider gennem luften som en ninja i silkeundertøj.

Rekorder i effektivitet – ikke fart

Kabinen minder mere om noget fra et kampfly end en bil. Bremser og styring er 100 procent drive-by-wire, hvilket betyder, at der ikke er nogen fysiske forbindelser mellem rattet og hjulene – kun en masse teknologi, der forhåbentlig er mere stabil end en fransk ekspres-kaffemaskine. Og selv de synlige skruer og nitter leder tankerne hen på flyindustrien, hvor aerodynamik er kongen.

Renault Z41

Efter Rétromobile-udstillingen er Renault Z41 ikke bare en flot messestand-model. Den skal nemlig ud og bevise, at effektivitet er den nye fartrekord. Renault har ikke afsløret præcis, hvordan eller hvor den skal testes, men hvis den kan køre 1.000 kilometer på en opladning og stadig se sexet ud, så er det en rekord, vi gerne ser sat.

 

Mens vi næppe får mulighed for at sætte os bag rattet i Renault Z41, bliver der mulighed for at sætte os til rette i to andre franske klassikere senere i år. Først kommer Renault 5 E-tech til april og sidst på året er det Renault 4, der får E-Tech-turen.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.