I slutningen af ugen berettede adskillige danske og internationale medier, at Tesla ikke længere er verdens nummer et, når det gælder elbiler. Et svagt fald i Teslas produktion i andet kvartal betød, at kinesiske BYD havde overhalet dem indenom. Sådan lød historien.
Men den er bare ikke sand.
Normalt troværdige medier som Financial Times og The Independent kunne samstemmende berette at BYD har solgt 641.000 biler i den første halvdel af 2022. Tesla, derimod, har kun solgt 564.000 biler. Medierne blev citeret verden over – herhjemme af Finans.dk, EuroInvestor og en række andre mindre medier.
Men selv om tallene ikke er forkerte, er der undladt en ret væsentlig detalje, som ellers figurerer temmelig prominent i BYDs regnskaber. Knapt halvdelen af de 641.000 biler, BYD har solgt, er nemlig plugin-hybrider. Altså fossilbiler, der er udstyret med et batteri.
Det er at sammenligne æbler og pærer.
BYD har solgt 323.519 rene elbiler. Tesla har derimod solgt 564.000 rene elbiler og sidder altså stadig ret trygt på “tronen”.
BYD, der står for Build Your Dreams, blev grundlagt i 1995 i Shenzhen, Kina. Giganten har to primære ben: Biler og elektronik. Bil-delen laver passagerbiler, busser, elcykler, lastbiler og endda gaffeltrucks. Elektronik-delen laver blandt andet solpaneler samt batterier til elbiler og mobiltelefoner.
De har en enkelt elbil på det europæiske marked, nemlig BYD Tang, der bl.a. kan fås i Norge. Ellers er fokus koncentreret om hjemlandet.