Det er minde end en måned siden at Digitaliseringsstyrelsen startede en test af NemID-afløseren MitID, men allerede nu står det klart, at der kræves mere tid inden løsningen kan rulles bredt ud til danskerne. Oprindeligt var planen at de første danskere skulle skifte NemID ud i august måned, men nu er det udsat til oktober.
– Borgernes oplevelse har topprioritet, og derfor vil vi gerne sikre, at de får en tryg og god oplevelse når de skal i gang med at bruge MitID. Derfor forlænger vi nu testperioden, så flere kan teste løsningens funktionaliteter, inden vi ruller løsningen ud til hele Danmark, siger Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen.
Udover ønsket om at få flere til at teste MitID, skal den forlængede testperiode også bruges til at sikre, at alle de understøttende systemer i det offentlige, hos bankerne og eksterne parter er på plads samt justere de mindre uhensigtsmæssigheder, som den nuværende testperiode har afdækket, før NemID-afløseren introduceres for hele Danmark.
– Danmarks nye digitale ID skal selvfølgelig være testet i alle ender og kanter, inden vi inviterer de over fem millioner brugere om bord. Jo bedre vi kan teste og finjustere løsningen, inden vi går i luften, jo mere sikre er vi på, at resten af Danmark også får en god oplevelse, når vi alle skal overgå til MitID frem mod sommeren 2022, siger Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark, som sammen med Digitaliseringsstyrelsen udgør partnerskabet bag MitID.
Formål med at skifte fra NemID er primært at styrke sikkerheden, så det bliver sværere at udnytte andres digitale identitet. Med MitID siger vi eksempelvis på sigt farvel til NemID-nøglekortet. Samtidig er man godt beskyttet mod identitetstyveri, da man kan få besked via MitID appen, SMS eller mail, hvis der sker kritiske hændelser, eksempelvis hvis MitID nøgleapp downloades på en ny enhed eller du anvender dit MitID fra en pc, du ikke har brugt før.
Fakta om MitID
MitID skal bruges til alt det, vi bruger NemID til i dag, eksempelvis at tjekke årsopgørelsen, kommunikere med det offentlige eller gå på netbanken. Der vil blive tilbudt flere måder at bruge løsningen på, som er gratis at få og anvende.
- App: MitID er først og fremmest en app til smartphone eller tablet. Med appen kan man med et swipe overføre penge eller logge ind på en digital selvbetjening.
- Kodeviser: Et alternativ til dem, der ikke har mulighed for at bruge app. Kodeviseren er en lille elektronisk enhed, der viser en engangskode, som man indtaster, når man skal bruge MitID.
- Kodeoplæser: Et alternativ til dem, der ser dårligt eller har et synshandicap. Kodeoplæseren har en skærm, hvor koden vises – eller den kan læse koden højt. Der kan tilsluttes høretelefoner, så ingen andre kan høre med.