For første gang nogensinde har Netflix oplevet et fald i abonnenter i USA. Det fortalte tjenesten, da de fremlagde kvartalsregnskab. Samtidig er væksten på globalt plan aftaget, så der “kun” kom 2,7 millioner nye betalende abonnenter. Det er kun det halve af, hvad Netflix selv forventede.
Netflix-bossen Reed Hastings fortalte under fremlæggelsen, at selskabet vil satse hårdt på de internationale markeder – og tjenesten har især set sig lun på Indien, hvor de oplever væsentlig vækst. Hastings understregede også, at satsningen på lokalt indhold, såsom den danske serie The Rain, har båret frugt. Selv om det er lokalt indhold ses det internationalt.
Billigere mobilt abonnement
En af tiltagene i Indien er et billigere abonnement, der kun kan tilgås fra mobile enheder. Abonnementet er blevet testet i en række lande og lanceres i første omgang på fast basis i Indien I løbet af tredje kvartal i år. Det mobile abonnement koster kun det halve af, hvad det billigste abonnement ellers koster i Indien.
Det er derimod uvist om det mobile abonnement vil finde vej til andre lande, eksempelvis Danmark. I et brev til investorer skriver Netflix at de vil “fortsætte med at lære efter at abonnementet er blevet lanceret”.
Hård konkurrence
De dårlige tal kommer på et træls tidspunkt for Netflix; til efteråret lancerer både Disney og Apple konkurrerende tjenester, nemlig Disney Plus og Apple TV+. Det vil ikke alene betyde større konkurrencen om abonnenterne, men også at Netflix potentielt mister indhold – i særdeleshed fra Disney.
Netflix har i øjeblikket 60 millioner betalende abonnenter, men Reed Hastings mener at der er potentiale til at få 90 millioner. Primært uden for USA.