Netflix har netop udsendt kvartalsrapport om firmaets indtjeninger, og i den taler de også om planerne for fremtiden. Streamingtjenesten Hulu har lanceret en live-tv-tjeneste i samarbejde med en række amerikanske tv-stationer, og YouTube offentliggjort planerne for en tilsvarende tjeneste. Ideen er altså, at man for henholdsvis $40 eller $35 kan droppe kabel-forbindelsen og i stedet nøjes med Hulu eller YouTube. Dog kun i USA indtil videre.
Amazon håber på NFL live
Men i rapporten forklarede Netflix, at det ikke var der, de så fremtiden. I stedet ville de i højere grad satse på egenproducerede programmer. Sidste år satte Netflix 6 milliarder dollars af til at producere originalt indhold, og det beløb vil de nu øge. Målet er, at omkring 50 procent af tjenestens indhold skal være selvproduceret.
Streaming-konkurrenten Amazon har også besluttet sig for at bevæge sig i retning af live-tv og har udtrykt et ønske om at købe sportsrettigheder – problemet for Amazon er, at rettighederne til de populære sportsgrene er dyre og oftest forhandles på plads for flere år ad gangen. Så det er endnu uklart, hvad Amazon vil eller kan satse på.
Netflix passerer snart 100 millioner
Men Netflix slog fast, at det ikke var en vej, som det var i Netflix’ bedste interesser at gå. Netflix’ indtjening var ifølge rapporten ikke helt så høj som tidligere år, men det overraskede ikke og skyldes ifølge selskabet, at operationsomkostningerne er steget. Netflix er da også på vej mod de 100 millioner brugere – et tal de forventer at passere en gang i denne uge.