Hvis du deler din Netflix-konto med en person uden for husstanden, kan du se frem til at få en mail fra Netflix en af de kommende dage. Streamingtjenesten meddelte tirsdag, at de nu begynder at slå ned på kontodeling i Danmark.
I første omgang modtager man en mail, hvori man advares om, at en Netflix-konto er beregnet til en enkelt husstand:
„Alle, der bor i den husstand, kan bruge Netflix, uanset hvor de er – hjemme, på farten, på ferie – og udnytte de nye funktioner til profiloverførsel og administration af adgang og enheder,‟ skriver tjenesten.
Herefter opfordres man til at købe „et ekstra medlem‟. For 39 kroner ekstra om måneden, kan man dele sin konto med en person uden for husstanden. Såkaldt betalt deling . Dette er dog i øjeblikket ikke muligt for medlemmer, som faktureres via eksterne partnere, eksempelvis teleselskaber.
Det er denne mail som danske kontodelere kan se frem til. Det er også muligt for personen, der ser med „fra bagsædet‟ at overføre sin profil til en ny konto. Til fuld pris, forstås.
Spansk bagslag I februar indførte Netflix såkaldt betalt deling i de første europæiske lande, nemlig Spanien og Portugal. I en analyse hævder analysevirksomheden Kantar, at Netflix har mistet en million kunder i Spanien i årets første kvartal. Det svarer til omkring 15 procent af kundegruppen. Og det skyldes direkte stramningerne mod kontodeling, vurderes det.
For nylig har også TV 2 Play indført stramninger mod kontodeling. Fra midt i juni kan to skærme i samme husstand ikke længere vise den samme kanal via TV 2 Play. Hidtil har to skærme kunnet se hver sin kanal.
Læs mere: TV 2 Play strammer reglerne for at undgå kontodeling .