Netflix har for første gang i over 10 år mistet kunder. Derfor overvejes blandt andet et reklamebaseret abonnement, samt at slå ned på password-deling.
Det første kvartalsregnskab for 2022, ser ikke godt ud for Netflix. Her fremgik det nemlig, at streaming-giganten for første gang i mange år, har mistet 200.000 abonnenter. Det globale antal abonnenter er altså faldet fra 221,84 mio. i Q4 2021 til 221,64 mio. i Q1 2022.
Tilbagegangen sker på baggrund af et exit fra Rusland, men også et højere tal af opsigelser end normalt. Nylige prisstigninger hos Netflix, samt stor konkurrence fra andre streamingtjenester, spiller uden tvivl også ind.
Reed Hastings, CEO hos Netflix, udtalte, at han personligt var imod annoncering, men samtidig er han også tilhænger af forbrugerens valgfrihed, hvilket betyder, at virksomheden er åben overfor at indføre et billigere abonnement med annoncer.
Graf: Tweaktown Vil slå ned på password-deling
En estimering fra Netflix peger på, at omtrent 100 millioner ikke-betalende husstande har adgang til tjenesten, som et resultat af password-deling.
Virksomheden har for nylig testet værktøjer til at slå ned på netop dette, i tre udvalgte lande (Chile, Costa Rica og Peru). Her kan man eksempelvis betale et mindre beløb, for at tilføje en ekstra person til sit abonnement. Hvorvidt en global udrulning af disse værtøjer vil ske, er ikke besluttet endnu.
Læs mere om dette her: Netflix vil give snyltere mulighed for billigt abonnement
Læs også: Samsung Galaxy Z Flip3 – nu som Pokémon Edition