På bare ti måneder udviklede tidligere Saab-ingeniører i største hemmelighed en af verdens mest avancerede elbiler. Det skete i Trollhättan i Sverige, bare omkring 400 kilometer fra København. Nevs Emily GT havde et unikt vejgreb, takket være specialudviklede motorer i hvert hjulnav. Den havde også en rækkevidde på mere end 1.000 kilometer på en opladning.
Efter alt at dømme kunne dette have været en lovende bil, hvis den var blevet sat i produktion. Designet bærer tydelige træk fra den sidste generation af Saab 9-5.
Men Nevs Emily GT blev aldrig til virkelighed, for den svenske virksomhed løb tør for penge og det lykkedes ikke at få den solgt. Der er dog et lille håb for at se bilen, for kræfter fra hedengangne Nevs arbejder for, at den svenske elbil alligevel kan gå i produktion.
Ifølge direktøren for Nevs, Nina Selander, er Emily GT nemlig til salg, og potentielle købere til projektet – faktisk resterne af Saab – inviteres til at afgive et tilbud.
Et kig indenfor i prototypen. – Den skal have lov at leve videre. Det er for flot, for god og for moderne en bil til, at der ikke kommer noget ud af det, siger Nina Selander.
Der er angiveligt seks kørbare prototyper af bilen. Disse forsøger Nevs nu at sælge, sammen med alt andet forbundet med projektet, til nogen, der kan tage over, hvor de selv måtte give op.
Magasinet Auto Motor & Sport offentliggjorde i sidste måned et filmklip, hvor de testkører bilen. Siden da har reklamebureauet Plint, som dokumenterede udviklingen af konceptbilen, også offentliggjort billeder og videoer, der tidligere var klassificeret.
Herunder et par af billederne – og nederst kan du se videoen fra Auto Motor & Sport.