Nu hvor Folketinget dropper afgifter på elbiler de næste to år, bliver det måske interessant for nogle at overveje en elbil til turen til arbejdet og hjem igen. Og ifølge Danmarks Statistik, så kan ni ud af ti af Danmarks pendlere klare sig med en elbil. Endda uden at skulle lade op. 91 pct. af pendlerne – lønmodtagere og selvstændige – havde i 2016 mindre end 100 km til og fra arbejde. Dagens elbiler har alle en (teoretisk, red.) elektrisk rækkevidde på mere end 160 kilometer.
For de 77 procent, der havde mindre end 50 kilometer på arbejde og hjem igen, vil en stor del af dagens plugin-hybridbiler også række. De har en typisk rækkevidde på 30-60 kilometer uden opladning og uden at bruge fossilt brændsel. At den praktiske rækkevidde er 20-30 procent kortere rokker ikke nævneværdigt herved, skriver Danmarks Statistik.
Som det ses på illustrationen ovenfor, varierer pendlingsafstandene naturligvis meget på tværs af landet. Men selv i de kommuner, hvor der er færrest pendlere med 100 kilometer til arbejdspladsen, vil op til knapt 85 procent af dem uden problemer skifte dieselbilen ud med en elmodel.
Overordnet set er en lille hybridbil faktisk rigeligt til 63 procent af pendlerne i Danmark. Naturligvis mest relevant for pendlere på Sjælland.
Af elbiler med kort rækkevidde (160-300 kilometer) nævnes Kia Soul, VW E-Up, VW E-Golf, BMW i3, Renault Zoe og Hyundau Ioniq. Alle biler, der kommer under 400.000 kroners-grænsen for afgifter.