For et par uger siden åbnede kinesiske Nio for deres første nordiske batteriskifte-station uden for Oslo. Men inden årets udgang vil der også være Power Swap-stationer at finde herhjemme. Det bekræftes i et officelt skriv fra De Danske Bilimportører.
I december meddelte den kinesiske bilproducent, at de kommer til Danmark i år, men sagde intet om batteriskifte-stationer. Det er bekræftet nu.
Nio har nemlig meldt sig ind i interesseorganisationen De Danske Bilimportører og i den forbindelse skriver organisationen:
“Udover bilproduktion vil Nio lancere Power Swap-stationer, der gør det muligt at skifte batteri som et supplement til opladning. Dette vil blive lanceret i Danmark senere på året.”
Skal lease batteriet Nio skiller sig ud ved også at satse på batteriskifte-teknologi som et supplement til opladning. Man kan altså lade bilen op i garagen til hverdag, men skifte batteriet på langture.
Batterierne tilbydes på lejebasis (Battery As A Service ). Ifølge en pressemeddelelse vil selskabet ved udgangen af 2022 have “mere end 1.300 Power Swap-stationer, 6.000 Power Chargers og 10.000 destination chargers på tværs af Kina”.
De har også tidligere fortalt at der skal bygges 22 Power Swap-stationer i Norge, ligesom der skal bygges et endnu ukendt antal i Sverige.
Nio oplyser, at det vil tage cirka fem minutter at skifte batteriet. Stationerne har kapacitet til 13 batterier og vil i teorien kunne gennemføre 240 batteriskift hvert eneste døgn. De har fremstillet denne video, der viser, hvordan batteriskifte foregår:
Tilbage i 2012 havde undertegnede i øvrigt fornøjelsen af at afprøve det første batterskifte-system herhjemme, nemlig Batter Place. Du kan læse om mine oplevelser her: Mine 6 dage med elbil .