Den mellemstore SUV Nio EL7 bliver nu tilgængelig i Danmark, som både abonnementsmodel og til køb. EL7 vil være den anden model efter ET7 fra Nio, der er klar til de danske og europæiske brugere. Så sent som onsdag åbnede den kinesiske gigant for sin første batteriskiftestation i Danmark . Den ligger i Slagelse.
L7 kan da også købes uden batteri ombord. Man kan i stedet abonnere på et batteri, Nio kalder det BaaS, Battery As A Service . Det kan man “spare” op til 168.000 på, når bilen købes. I stedet skal man altså betale et månedligt gebyr for leje af batteriet i al den tid, man ejer bilen.
Nio EL7 kan bestilles i to udgaver med henholdsvis 75 og 100 kWh batteripakke. De giver bilen en WLTP-rækkevidde på henholdsvis 391 og 501 kilometer. Batterierne har en ladeeffekt på 140 kW DC (75 kWh) og 120 kW DC (100 kWh). Altså ikke den kvikkeste lynladning på markedet. Hjemme i garagen kan der lades med 11 kW AC.
Et kig indenfor i kabinen. Resten af drivlinjen er identisk på de to udgaver. Der sidder motorer på både for- og bagaksler. Forreste motor leverer 180 kW mens der er 300 kW på den bagerste motor. Momentet er på 800 Newton-meter og EL7 accelererer fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder.
Nio EL7 kan trække en campingvogn eller en trailer. Det elektriske anhængertræk har en maksimal trækkapacitet på 2.000 kilo.
Herunder de danske priser på de to udgaver:
Model Inkl. batteri Battery As A Service EL7 75 kWh 817.000 kr. 724.000 kr. EL7 100 kWh 937.000 kr. 769.000 kr.
Vælger man BaaS, skal man betale følgende hver måned:
Batteri As A Service 75 kWh batteri 100 kWh batteri Månedspris 1.299 kr. 2.199 kr.