Kinesiske Nio, der har meldt sin ankomst til Danmark, præsenterede forleden det seneste skud på elbilstammen, nemlig Nio ES7. En stor SUV med et endnu større ego; udstyret med en 150 kWh stor batteripakke får bilen en rækkevidde på mere end 800 kilometer.
Samtidig lovede kineserne, at den vil kunne håndtere to tons på krogen, ligesom den vil kunne accelerere fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder.
Nio ES7 vil i første omgang kunne fås med to forskellige batteripakker; nemlig 75 kWh og 100 kWh. Men Nio lover, at der inden længe vil komme en variant med 150 kWh. Og det er den, der giver den lange rækkevidde. De øvrige er lidt mere beskedne:
ES7 75 kWh: 485 kilometer (CLTC) ES7 100 kWh: 620 kilometer (CLTC) ES7 150 kWh: 930 kilometer (CLTC) Bemærk, at det ikke er WLTP-målinger, men derimod den kinesiske CLTC der anses for lidt mere optimistisk end WLTP. Den største batteripakke burde dog snildt kunne give en rækkevidde på 800+ kilometer målt efter WLTP-standarden.
Et kig indenfor i kabinen. Batteriet kan skiftes på farten I øvrigt behøver man slet ikke vælge batteriet, når man bestiller Nio ES7, man kan nøjes med at lease et i stedet. Nio er nemlig kendt for sin abonnementsløsning, hvor man leaser et batteri, der så kan skiftes ud på en batteriskiftestation, når man er på langfart. De har allerede lovet, at de vil etablere Power Swap-stationer herhjemme inden udgangen af 2022 .
I Norge, hvor Nio allerede er etableret, koster batteri-abonnementet hver måned 1.399 NOK for 75 kWh-batteriene og 1.999 NOK for 100 kWh-batteriene. Det svarer til 1.048 / 1.455 kroner.
Prisen på Nio ES7 starter ved 468.000 kinesiske yuan for 75 kWh-udgaven. Det svarer til 484.000 dansker kroner. De første udgaver leveres til kunder i Kina i august måned. Det vides ikke hvornår modellen kommer til Europa.
Nio ES7.