Den kinesiske elbilproducent Nio har længe lovet et batteri, der skal give deres elbiler en rækkevidde på mere end 1.000 kilometer på en opladning. Batteriet er et såkaldt “semi solid-state” med en gele-lignende elektrolyt. Nu har Nios grundlægger og administrerende direktør, William Li, personligt testet batteriet under rigtig kørsel. Han kørte en Nio ET7 fra Shanghai til Xiamen City i Kina med en samlet køredistance på 1.044 kilometer. Uden opladninger, forstås.
Hele køreturen kunne følges gennem en live-udsendelse. Under turen havde William Li forskellige gæster med, og de stoppede kun til mad, kaffe og toiletpauser.
William Li fortæller, på sociale medier, at det var en usædvanlig kold morgen med to minusgrader, da de startede rejsen klokken 6.32. Af den grund troede Nios ingeniører ikke på, at man ville opnå rækkevidden på 1.000 kilometer. Men batteriet klarede sig bedre end forventet, og klokken 20.33 om aftenen ankom Nio ET7 med passagerer til Xiamen City med 3 procent tilbage på batterimåleren.
– Rækkeviddeudfordringen beviser 150 kWh Long Range-batteriets evner. Dette batteri er i øjeblikket den batteripakke med den højeste energitæthed i masseproduktion i verden, fortæller William Li.
– Endnu vigtigere er det, at alle Nio-modeller kan opgraderes til 150kWh batterier gennem Nios batteriudskiftningssystem, tilføjer William Li.
Nio satser som bekendt på batteriskifte i stedet for lynopladning. Noget, som også Volvo, Polestar, Fiat, Citroën, Opel og Peugeot leger med tanken om.
Læs mere: Store bilproducenter overvejer batteriskifte.