Det vakte stor stor undren, da Nio i begyndelsen af oktober meddelte, at deres elbiler udelukkende ville kunne købes på abonnement. Selv den mindste model fik en abonnementspris på knapt 9.000 kroner om måneden.
Den pris er for pebret, mener mange, der gav deres mening til kende, både her på iNPUT og på de sociale medier. Det har faktisk skabt så stor diskussion, at grundlæggeren William Li har offentliggjort et indlæg i Niros app, hvor han trækker i land.
“I løbet af de sidste dage har vi fået en masse tilbagemeldinger fra vores brugere. De nævner, at de gerne vil have mulighed for at købe bilerne. Jeg må indrømme, at vi har undervurderet mange brugeres entusiasme for at købe Nio-biler,” skriver William Li.
Han slutter med at skrive: “Vi er åbne for muligheden for køb og vil forberede os yderligere på det”.
Det bliver dog ikke lige med det samme. Både herhjemme, i Tyskland, Sverige og Holland vil Nio starte med en abonnementsmodel. Pudsigt nok kan kunderne i Norge, hvor Nio har været på markedet i et år, uden problemer købe Nios biler.
Nio lancerer i første omgang tre modeller herhjemme. Det er Nio ET7 (fra 11.240 kroner), EL7 (fra 11.579 kroner) og ET5 (fra 8.172 kroner).