Under en såkaldt Power Day forleden truttede kinesiske Nio i de helt store trompeter. Selskabet vil bygge lynladere med en effekt på 500 kW i både Kina og Europa, fortaltes det. De nye lynladere har en strømstyrke (ampere) på hele 650A.
De første skal sættes op allerede senere i år – upåagtet at der ikke findes en eneste elbil, der kan udnytte den høje effekt.
Nio følger ellers en tosporet strategi, hvor de vil opbygge både ladenetværk og batteriskiftestationer. Der er bygget en enkelt i Norge, men endnu ingen herhjemme, hvor Nio tripper for at komme ind på markedet. De har dog lovet, at der kommer en herhjemme inden året er omme.
Kineserne kunne også fortælle, at de har indgået et samarbejde med Shell om både ladere og batteriskiftestationer. Hvorvidt Shell er indblandet i de danske og europæiske planer er dog uvist.
Der bygges, ifølge Nio, i gennemsnit to nye batteriskiftstationer – kaldet Power Swap –hver eneste dag. På bare 15 måneder er antallet øget fra 200 til 1.000. De oplyste samtidig, at de nu har gennemført mere end 10 millioner batteriskifter og at der gennemsnitligt skiftes 30.000 batterier dagligt.
Det er en sjat, for det vil betyde, at der skiftes batteri på en Nio hvert 2,8 sekund.
Nio har tidligere fortalt, at der skal bygges 22 Power Swap-stationer i Norge, ligesom der skal bygges et endnu ukendt antal i Sverige.
Nio har flere bilmodeller på programmet. På den danske hjemmeside kan man læse om tre af dem, nemlig ET5, ET7 og ES7.