Nissan har i dag løftet sløret for deres crossover coupé, Nissan Ariya, der er Nissans første elektriske bil siden den populære Nissan Leaf – hvis man ser bort fra varebilen E-NV200. Det er også den første produktionsmodel, der viser Nissans nye elbils-logo.
I en pressemeddelelse fortæller japanerne, at Nissan Ariya er den hidtil mest teknologisk avancerede Nissan-bil nogensinde. Den kommer i fem forskellige varianter, der leveres på forskellige tidspunkter.
Indstigningsmodellen er baghjulstrukket og har en rækkevidde på op til 360 kilometer (WLTP). Motoren producerer 218 heste og 300 Nm, hvilket giver den mulighed for at gå fra 0 til 100 km/t på 7,5 sekunder. Tophastigheden er begrænset til 160 km/t.
Næste variant er også baghjulstrukken og har en motor med 242 hestekræfter. Denne version har en rækkevidde på op til 500 kilometer.
De øvrige tre varianter er med firehjulstræk og har fået Nissans mest avancerede 4×4 system, kaldet e-4ORCE. Alle fem modeller vil kunne trække op til 1.500 kilo på krogen. Her er en oversigt over de fem varianter:
Ariya (2WD) Ariya (AWD )63kWh 87kWh 63kWh 87kWh 87kWh P Batteri 65 kWh 90 kWh 65 kWh 90 kWh 90 kWh Rækkevidde 360 km 500 km 340 km 460 km 400 km Motor 160 kW 178 kW 205 kW 225 kW 290 kW Topfart 160 km/t 160 km/t 200 km/t 200 km/t 200 km/t Torque 300 Nm 300 Nm 560 Nm 600 Nm 600 Nm 0-100 km/t 7,5 sek 7,6 sek 5,9 sek 5,7 sek 5,1 sek
Nissan Ariya bliver den første Nissan, der vil kunne opdateres med ny software over-the-air , loves det. Ejere vil tjekke status på deres batteri fra morgenbordet. Og en intelligent ruteplanlægger sender en påmindelse, når det er tid at tage afsted. Der er også fjernstyring af klimakontrollen og dørlåsen. Og i nøglen er der hukommelse på indstilling af førersædet, ratpositionen og centerkonsollen i forhold til gemte førerprofiler.
Ariya får også en af de største heads-up farveskærme i segmentet. Denne skærm indeholder samme information som skærmen i midterpanelet. Ved at sige ”hello Nissan” eller ”hey Nissan” kan føreren udføre sine ønsker via stemmestyring.
Panelet indeholder både en 12.3” instrument-skærm og en 12.3” midter-skærm ved siden af hinanden. Skærmene indeholder information om batteriet, rækkevidde, navigation mv. Og de kan nemt nås og tilpasses den enkelte.
De første leverancer bliver engang i midten af næste år – og kun i Japan. Der kommer prisen til at ligge på omkring fem millioner yen, hvilket svarer til omkring 308.000 danske kroner. Alle fem varianter kommer også til Europa – og Danmark – og de danske priser bliver offentliggjort tættere på lanceringen.
Herunder er både billeder og en video til at holde appetitten oppe indtil bilen ruller mod Danmark …