Af en eller anden mystisk grund er vi danskere langt mere kritiske over for elbiler end vores nordiske brødre og søstre. Nordmændene er så pjattede med elektriske biler, at de med stor margen er det land i verden, hvor der sælges flest elbiler i forhold til fossilbiler. Men svenskerne hænger godt på og er ved at få smag for elbilerne.Herhjemme, derimod, er det bare 4 ud af 100 solgte biler, der kan betegnes som grøn – og kigger man på den rene elbil, er det mindre end 3 ud af 100.
I januar måned var voldsomme 64,4 procent af alle solgte biler i Norge af den grønne slags. 44 procent af dem var rene elbiler, mens 20 procent var plugin-hybrider. Det er højere end gennemsnittet fra hele 2019, som var på imponerende 56 procent.
I øvrigt var de mest populære elbiler i Norge i januar måned Audi e-tron (902 enheder) og Renault Zoe (533 enheder). Herunder en oversigt over elbilens markedsandel i Norge, måned for måned i 2019 og januar i år:
[vc_row][vc_column][vc_line_chart x_values=”201901; 201902; 201903; 201904; 201905; 201906; 201907; 201908; 201909; 201910; 201911; 201912; 202001;” values=”%5B%7B%22title%22%3A%22Andel%20i%20procent%22%2C%22y_values%22%3A%2252%3B%2053%3B%2069%3B%2050%3B%2047%3B%2061%3B%2048%3B%2049%3B%2065%3B%2059%3B%2060%3B%2053%3B%2064%3B%22%2C%22color%22%3A%22sky%22%7D%5D” title=”Markedsandel grønne biler Norge”][/vc_column][/vc_row]
I Sverige var markedsandelen for grønne biler igennem 2019 på 15 procent. Det er ikke så imponerende tal som dem fra Norge, men i januar 2020 steg tallet til 30 procent. Og det er vigtigt at pointere, at der sælges to en halv gange så mange biler i Sverige i forhold til i Norge.
Det ser noget mere sølle ud i Danmark. I 2019 satte vi rekord med flest solgte grønne nogensinde – men de udgør alligevel bare 4 procent af det samlede salg. Heraf er de 2,4 procent rene elbiler. I årene inden udgjorde salget af elbiler mindre end én procent.
I januar måned 2020 blev der, ifølge De Danske Bilimportører, solgt 18.671 personbiler i Danmark. Heraf var de 1.303 grønne biler (530 elbiler, 773 plugin-hybrider), hvilket svarer til en markedsandel på knapt 7 procent. Bedre, men ikke imponerende.
Herunder en grafik der viser, hvor hurtigt Sverige og – i særdeleshed Norge – spurter fra os:
[vc_row][vc_column][vc_line_chart type=”line” x_values=”2012; 2013; 2014; 2015; 2016; 2017; 2018; 2019;” values=”%5B%7B%22title%22%3A%22Norge%22%2C%22y_values%22%3A%223%3B%206%3B%2014%3B%2022%3B%2029%3B%2039%3B%2049%3B%2056%3B%22%2C%22color%22%3A%22blue%22%7D%2C%7B%22title%22%3A%22Sverige%22%2C%22y_values%22%3A%220%3B%200%3B%200%3B%203%3B%204%3B%205%3B%208%3B%2015%3B%22%2C%22color%22%3A%22orange%22%7D%2C%7B%22title%22%3A%22Danmark%22%2C%22y_values%22%3A%220%3B%200%3B%200%3B%200%3B%200%3B%200%3B%202%3B%204%3B%22%2C%22color%22%3A%22pink%22%2C%22custom_color%22%3A%22%23f7f7f7%22%7D%5D”][/vc_column][/vc_row]
Mystisk dansk skepsis …
For et par uger siden kunne vi fortælle, at danskerne er blandt de mest elbil-skeptiske i Europa. Kun hver femte danske billist – 22 procent – forventer, at deres næste bil bliver en elbil, mens næsten dobbelt så mange regner med at vælge elbilen helt fra.
Hvad skyldes så den danske skepsis? Ifølge flere undersøgelser er prisen og lademulighederne de væsentligste årsager. At elbiler er dyrere (i længden) manede FDM i jorden, da de i januar udgav deres årlige Bilbudget, der viste, at det nu er billigere at køre elbil end en tilsvarende benzin- eller dieselbil.
Hvad er det, der stopper dig i at skifte til el- eller hybridbil? Del dine tanker i kommentarfeltet nedenfor …
Statistikkerne bygger på tal fra De Danske Bilimportører, EV Volumes, CleanTechnica, m.fl.