I elbilernes mekka, Norge, har et rederi nu valgt at forbyde elbiler. Kystlinjen mellem Bergen og Kirkenes i Norge betjenes af de to rederier, nemlig Havila Kystruten og Hurtigruten. Førstnævnte mener, at elbiler er en sikkerhedsrisiko, fordi konsekvenserne ved en brand ville blive for alvorlige. Men konkurrenten er uenig.
– En elbilbrand bliver meget varm, der er risiko for eksplosion og der frigives giftige gasser. Det betyder, at du skal evakuere med det samme og i værste fald kan du få et totalt havari af skibet, siger Havila Kystrutens talsperson, Lasse A. Vangstein, til NRK.
Rederiet forbyder ikke alene elbiler, men også plugin-hybrider, da det er batteriet, der anses for at være en risiko.
– Beslutningen blev truffet efter en ekstern risikoanalyse, der blev gennemført for os. Konklusionen på den betyder, at vi har besluttet ikke at have denne type biler om bord på grund af sikkerhedsrisikoen, siger Vangstein til NRK.
Hver femte bil i Norge er elektrisk; omkring 550.000, så forbuddet kan ramme hårdt. Heldigvis har det konkurrerende rederi Hurtigruten ingen planer om at forbyde elbiler på sine færger. Efter at have foretaget sine egne risikovurderinger af el- og hybridbiler, er de ikke nået frem til samme konklusion som Havila Kystruten.
– En brand om bord på et skib vil være alvorlig, uanset om det er en elbil eller en fossilbil, siger Martin Henriksen fra Hurtigruten til NRK.
Brande i elbiler er yderst sjældne. Tal fra USA viser, at både benzin- og hybridbiler har markant større risiko for at begynde at brænde end elbiler. Hvis først batteripakken i en elbil bryder i brand, kan den dog være vanskelig at slukke.