Rædslerne fortsætter for Toyota efter lanceringen af deres første elbil, bZ4X. Efter uheld med hjul, der risikerede at falde af og dårlige rækkevidde-tests, er norske kunder nu begyndt at aflyse deres ordrer. Det skriver norske Motor , der har snakket med flere af dem.
– Vi blev lovet, både i tekst og film, en bil, der ville klare det norske vinterklima suverænt, og som ville have meget mindre rækkeviddetab end andre elbiler, siger eksempelvis Jarle Igeltjørn. bZ4X skulle have være hans fjerde Toyota, men han annulerede ordren. I stedet købte han en Ford Mustang Mach-E, fortæller Motor.no.
En anden bZ4X-ejer forsøgte i første omgang at sælge sin bil, men beskriver den som “usælgelig” brugt, fordi alle potentielle købere spørger om rækkevidden.
Læs også: Toyota lover forbedringer på bZ4X .
Præcis hvor mange, der har annuleret deres ordrer på bZ4X vil Toyota i Norge ikke oplyse.
Herhjemme er leverancerne af Toyotas elbil kun så småt kommet i gang. Ved udgangen af januar var der indregistreret 139 eksemplarer af bilen herhjemme.
Vores indtryk af bZ4X efter den første køretur. Toyota har lovet flere forbedringer på bilen. Blandt andet øges antallet af gange, bilen kan hurtigoplades om dagen, uden at ladekapaciteten reduceres.
Læs også: Toyota bZ4X får smæk i rækkeviddetest .
Derudover indføres et procenttal for hvor meget batterikapacitet der er tilbage, ligesom den resterende rækkevidde skal opgøres bedre og forbrugstallet ikke længere medregner ladetab i beregningen.