Volvo Cars og Northvolt har valgt Gøteborg til at etablere et nyt batteriproduktionsanlæg, der skal påbegynde driften i 2025. Det nye anlæg og de tætte bånd til Northvolt skal styrke Volvo Cars’ elektrificeringsstrategi. Volvo vil have en komplet elektrisk bilpark i 2030.
Opførelsen af anlægget starter næste år. Det skal producere topmoderne battericeller, der er specielt udviklet til brug i næste generations fuldelektriske Volvo- og Polestar-biler. Anlægget vil have en potentiel årlig celleproduktionskapacitet på op til 50 gigawatt-timer (GWh). Dermed kan det levere batterier til omkring en halv million biler om året.
Placeringen i Torslanda, Gøteborg er ikke tilfældig. Den giver direkte vej ind i Volvo Cars’ største bilfabrik og adgang til både infrastruktur og vedvarende energiforsyning. Desuden ligger det tæt på både Volvo Cars’ og Northvolts R&D-enheder, der åbner i løbet af i år.
Fokus på reduktion af C02-udledning
– Etableringen af denne gigafabrik i Gøteborg er afgørende, både for at fortsætte med at transformere en af de mest dynamiske bilregioner i verden og for at blive den førende globale leverandør af bæredygtige batterier, siger Peter Carlsson, medstifter og CEO for Northvolt. Han har i øvrigt en fortid hos Tesla.
Da bæredygtig produktion er et grundprincip i partnerskabet mellem Volvo Cars og Northvolt, vil anlægget blive drevet af fossilfri energi med fokus på at øge kapaciteten af vedvarende energi i regionen. Parterne lover også, at de vil integrere tekniske løsninger, der “prioriterer cirkularitet og ressourceeffektivitet”.
Northvolt begynder for alvor at ligne en batteriproducent, der kan give de asiatiske ditto kam til håret. Det svenske firma, der blev startet i 2017, har prominente navne som BMW Group, Volkswagen og Goldman Sachs blandt storinvestorerne.
Så sent som i starten af januar skabte selskabet Europas første Litium-Ion battericelle. Cellen er den første, der er blevet designet, udviklet og samlet på en gigafabrik af et hjemmedyrket europæisk batterifirma.