Svenske Northvolt fortsætter med at krydse grænser. Medio november byggede de den første 100% genbrugte battericelle. Nu meddeler selskabet, at de – som den første europæiske virksomhed – har udviklet og samlet deres første litium-ion battericelle.
Battericellen rullede færdig ud fra samlebåndet på Northvolts fabrik i Skellefteå, Sverige, tirsdag den 28. december. Allerede i løbet af dette år vil de begynde at levere batterier til kunderne.
– I dag er en stor milepæl, som teamet har arbejdet meget hårdt for at nå. Selvfølgelig er denne første celle kun begyndelsen. I løbet af de kommende år ser vi frem til, at Northvolt Ett udvider sin produktionskapacitet kraftigt for at muliggøre den europæiske overgang til ren energi, siger Peter Carlsson, der er grundlægger og CEO.
Markedet for batterier til elbiler domineres i øjeblikket totalt af asiatiske virksomheder, der har bygget (eller er i gang med at bygge) fabrikker i Europa for at kunne imødekomme behovet for batterier til elbilerne.
Men Northvolt fortæller, at de har konktrakter for 30 milliarder dollars (omkring 198 milliarder kroner) hos kunderne. Volkswagen, der i øvrigt er medejer af den svenske batteriproducent, er en af selskabets største kunder.
Battericellen er udviklet på Northvolt Labs i Västerås, Sverige. I de kommende år vil produktionskapaciteten hos Northvolt Ett stige mod 60 GWh om året for at opfylde kontrakterne med deres nøglekunder, herunder BMW, Fluence, Scania, Volkswagen, Volvo Cars og Polestar.
“Til disse kunder i automobil-, industri- og energilagringssektorerne vil Northvolt Ett levere celler i forskellige formater med kommercielle leveringer, der begynder i 2022,” lover Northvolt.