Northvolt har i dag præsenteret et “saltbatteri” i form af en natrium-ion battericelle til fremtidige energilagringssystemer. Cellen skal være mere sikker, mere omkostningseffektiv og mere holdbar end nutidens udbredte batteriteknologier NMC og LFP.
Der bruges hverken nikkel, mangan, kobolt eller jernfosfat i cellen. I stedet produceres den med mineraler som jern og natrium, der er rigeligt af på globale markeder. Cellen er også baseret på en ny katode-kemi med materialet Prussian White . Et katode-materiale, der længe har været anset som lovende, men hidtil ikke har været udnyttet kommercielt.
Battericellen kan produceres med lokalt fremskaffede råvarer, hvilket åbner en ny vej frem til at producere regionale batterier helt uafhængigt af traditionelle batteriværdikæder.
– Verden har sat store forhåbninger til natrium-ion teknologien, og jeg er meget glad for at kunne sige, at vi har udviklet en teknologi, der vil muliggøre dens udbredte anvendelse. Batteriteknologi som denne er afgørende for at nå globale bæredygtighedsmål ved at gøre elektrificering mere omkostningseffektiv, bæredygtig og tilgængelig på verdensplan, siger Northvolts CEO Peter Carlsson.
Udfordringer med natrium-ion batterier er den lave energitæthed. Den nye celle er nu blevet valideret med en energitæthed på over 160 Wh/kg på virksomhedens R&D campus Northvolt Labs i Västerås. Det er langt fra de mest effektive NMC lithium-ion batterier der rummer op til 270 Wh/kg.
Til gengæld er et saltbatteri mindre følsom over for temperaturudsving – og så er det væsentligt billigere.
Teknologien er udviklet af Northvolt sammen med forskningspartner Altris. Primært er teknologien udviklet til energilagringsløsninger, men i fremtiden kan fremtidige generationer af batteriet med højere energitæthed også bruges i elbiler, hævder Northvolt.
På Aarhus Universitet forskes der netop i, hvordan man med forskellige kemi-sammensætninger kan øge energitætheden i natrium-ion batterierne:
Læs mere: Danske forskere laver batteri på bagepulver .