Et nyt nordisk samarbejde skal munde ud i et ‘træbatteri’, hvor lignin fra de skandinaviske skove skal erstatte grafitten i elbilsbatterier. Det er svenske Northvolt og den finske skovindustrikoncern Stora Enso, der har sat sig for at udvikle batteriet.
Det skal gøre batterierne både billigere og bedre og samtidig mindske klimaaftrykket, skriver Northvolt i en pressemeddelelse.
Katoden, det vil sige den negative side af en lithiumcelle, er normalt lavet af kobberfolie dækket med grafit. Det er et naturligt forekommende mineral, der består af fossilt kulstof. Tanken er, at grafitten nu skal udskiftes med Lignode – et grafitlignende materiale, som Stora Enso har udviklet.
Lignode fremstilles af lignin – et materiale, der findes i cellevæggene på planter, og som nogle gange omtales som “trælim”. Lignin er et affaldsprodukt fra papirindustrien. Det brændes normalt op i el- og varmeværker, og er dermed både vedvarende og billigt.
Materialets egenskaber skal gøre det muligt at oplade og aflade det nye træbatteri hurtigere. Det skal også gøre batteriet mere stabile og fungere bedre ved lave temperaturer. Samtidig er materialet billigere end fossil grafit.
– Med dette partnerskab udforsker vi en ny kilde til bæredygtigt råmateriale og udvider den europæiske batteriværdikæde, samtidig med at vi udvikler en billigere batterikemi. Det er en spændende demonstration af, hvordan vores stræben efter en bæredygtig batteriindustri går hånd i hånd med at skabe en positiv indflydelse både på samfundet og omkostningerne, siger Emma Nehrenheim, Chief Environmental Officer hos Northvolt.
Planen for samarbejdet er, at Stora Enso skal levere Lignode-materialet, mens Northvolt skal udvikle de nye batterier. De skal også udvikle metoder til at fremstille det nye træbatteri i stor skala.