ElbilerTophistorie

Nu åbner Nio for Nordens første batteriskifte-station

I næste uge åbner kinesiske Nio for deres første batteriskifte-station lidt uden for Oslo. Ved udgangen af året vil Norge have tyve.

Kinesiske Nio åbner på onsdag sin første Power Swap batteriskifte-station uden for hjemlandet. Den kommer, ikke overraskende, til at ligge i elbils-landet Norge. Helt præcis i Lier lidt udenfor Oslo, hvor også Tesla har placeret Superchager-stationer.

Nio, der også har meldt sin ankomst i Danmark, vil inden udgangen af 2022 bygge hele tyve Power Swap batteriskifte-stationer i Norge. Der bygges også i Sverige, men endnu er det ikke meldt ud, om de kommer her til landet. Det vil dog være meget sandsynligt.

 

Nio skiller sig ud ved også at satse på batteriskifte-teknologi som et supplement til opladning. Batterierne tilbydes på lejebasis (Battery As A Service). Ifølge en pressemeddelelse vil selskabet ved udgangen af 2022 have “mere end 1.300 Power Swap-stationer, 6.000 Power Chargers og 10.000 destination chargers på tværs af Kina”.

Skifter på fem minutter

Nio oplyser, at det vil tage cirka fem minutter at skifte batteriet. Stationen har kapacitet til 13 batterier og vil i teorien kunne gennemføre 240 batteriskift hvert eneste døgn. Det oplyser kommunikationrådgiver Asbjørn Mitusch fra Nio Norge til tek.no.

 

De batterier, der byttes ud, vil alle blive testet for fejl og slitage inden de genoplades og bruges til den næste kunde. Man vil derfor altid køre fra batteriskifte-stationen med et batteri i tiptop stand, lover selskabet.

Man kan endda vælge mellem to størrelser batteri, efter behov. Nio tilbyder p.t. batterier på 75 og 100 kilowatttimer, men forventer sidst på året også at kunne tilbyde et batteri på monstrøse 150 kilowatttimer. Til sammenligning har den største udgave af den populære Volkswagen ID.4 og Tesla Model 3 Performance begge et batteri på 82 kWh.

Nio har produceret denne video, der demonstrerer et batteriskifte på deres Power Swap Station 2.0:

 

Bilerne

Nio har flere modeller på programmet, men i Norge sælges udelukende den store SUV Nio ES8. I december måned præsenterede de det nyeste skud på stammen, nemlig Nio ET5, der har en rækkevidde på mere end 1.000 kilometer på en opladning. Den vil være udrustet med netop det store 150kWh-batteri.

I Kina starter priserne fra det, der svarer til 340.000 kroner for ET5. Varianten, der sælges med BaaS (Battery-as-a-service) koster fra 267.000 kroner. Levering forventes at starte i september 2022. I Kina. 

Batteriskifte – en god ide eller …

Nio er ikke først med tanken om batteriskifte. For ti år siden forsøgte selskabet Better Place den samme strategi. De havde endda en række batteriskifte-stationer i Danmark. Der var dog kun en enkelt bil tilgængelig, nemlig Renault Fluence Z.E. og man skulle leje batteriet.

 

Undertegnede testede dengang Better Place-systemet og strandede i Vejle, da batteriskifte-stationen var i udu. Dengang var der ikke offentlige opladere i samme grad som i dag. Allerede i 2013 lukkede firmaet ned.

Hvad tænker du? Har Nio fat i den lange ende? Er batteriskifte-stationer en god ide? Giv din mening til kende i kommentarfeltet nedenfor …

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.